عصر خودرو

ارزش معاملات بیش از هزار میلیارد تومان

استقبال بورس انرژی برای عرضه نفت خام

عصر بازار- مدیرعامل بورس انرژی گفت: از ابتدای سال تاکنون ارزش معاملات بورس انرژی به حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

ارزش معاملات بیش از هزار میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی درخصوص عملکرد شش ماهه ابتدایی سال در بورس انرژی گفت: از ابتدای سال ارزش معاملات بورس انرژی به  حدود هزار و 400 میلیارد تومان رسیده که عمده این مبلغ مربوط به بازار فیزیکی  و فرآورده‌های نفتی بالغ بر 850 میلیارد تومان است.

    وی در ادامه بیان داشت: ارزش معاملات برق در شش ماه ابتدایی سال بالغ بر 250میلیارد تومان بوده و ارزش اوراق سلف کوره در این مدت به 300 میلیارد تومان رسیده است.

    مدیر عامل بورس انرژی در توضیح  حجم معاملات در شش ماهه ابتدای سال تصریح کرد: از ابتدای سال 641 هزار تن کالا در بازار فیزیکی بورس انرژی معامله شده که عمده این معاملات مربوط به فراورده‌های نفت و گاز است.

    حسینی درباره حجم معاملات برق درشش ماهه ابتدای سال ادامه داد: از کل مقدار حجم معاملات بورس انرژی ،4 میلیون و  858 هزار مگاوات ساعت برق در بازار مشتقه بورس انرژی مورد معامله قرار گرفته است.

    وی با اشاره به عملکرد بورس انرژی در سال گذشته یاداور شد: کل ارزش  معاملات بورس انرژی در سال 93 بالغ بر هزارو 600 میلیارد تومان بوده که این مبلغ تنها در شش ماهه ابتدای سال به یک هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است که تقریبا نسبت به سال گذشته 90 درصد افزایش داشته است.

    مدیر عامل بورس انرژی در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به سیاست های که وزارت نفت و بورس انرژی دنبال می‌کنند در ابتدا به دنبال راه اندازی بازارهای نفت کوره، میعانات گازی، گازوئیل و گاز مایع هستیم و بعد از ان نفت خام نیز عرضه خواهد شد.

    حسینی با اشاره به فراهم نبودن شرایط عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی بیان کرد: درمورد عرضه نفت خام صادراتی کماکان با مشکلاتی چون بحث نقل و انتقال ارز روبه رو هستیم و فروش ریالی این محصول نیز مستلزم اخذ مصوباتی است که وزارت نفت آن را دنبال می‌کند و بعد از گذراندن مراحل قانونی و فرآیندهای مربوطه عرضه نفت خام هم در بورس انرژی صورت خواهد گرفت.

    وی درباره مشتریان نفت خام در بورس انرژی گفت: مشتریان در بورس انرژی طیف بسیار متنوعی از خریداران خارجی و داخلی هستند که این کالا را از بورس انرژی خریداری کرده و با پردازش لازم بر روی این کالا ، محصولات نهایی را به نام خودشان به فروش می‌رسانند.

    مدیر عامل بورس انرژی در خصوص  انواع کالاها و اوراق پذیرش شده در بورس انرژی بیان داشت: در حال حاضر اوراق سلف نفت کوره و کالاهای گاز مایع و اخیرا گازوئیل در بورس انرژی پذیرش شده اند که معاملات مربوط به گازوئیل به زودی انجام خواهد شد.

    وی در ادامه افزود:استراتژی وزارت نفت و بورس انرژی در شرایط فعلی این است که علاوه بر پذیرش محصولات فعلی به تدریج با حل شدن مشکلات و فراهم شدن شرایط به عرضه نفت خام در بورس انرژی برسیم.

    حسینی در توضیح مشکلات مربوط به عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار داشت:یکی از مهمترین مشکلات مربوط به عرضه نفت خام تبادل ارز و نقل و انتقال پولی است که کماکان پابرجا است و برای عرضه ریالی نفت خام نیاز به مصوبات ویژه ای  است که وزارت نفت درحال اخذ و پیگیری این مصوبات بوده که بعد ازبرطرف شدن این مشکلات عرضه نفت خام در بورس انرژی قطعی خواهد بود. 

    مدیر عامل بورس انرژی در خصوص معاملات خرده فروشی برق دربورس انرژی گفت: معاملات خرده فروشی برق در بورس انرژی در جریان است و شرکت هیا خرده فروشی با داشتن مجوز وزارت نیزو امکان شرکت درمعاملات برق را خواهند داشت.

    وی در مورد مصرف کنندکان بزرگ معاملات برق در بورس انرژی یاد اور شد: مصرف کنندگان بزرگ طبق مصوبه وزارت نیرو و همگام با اجرایی شدن فرآیندهای مربوطه میتوانند معاملات برق در بورس انرژی را انجام دهند.

    حسینی در بیان برنامه های بورس انرژی در شش ماهه دوم سال تصریح کرد: برنامه هایی چون عرضه اوراق بهادار مبتنی برکالا و اوراق سلف در آینده صورت خواهد گرفت به علاوه فرآورده‌های که در بورس انرژی پذیرفته شده ، طراحی و عمیاتی و گسترش خواهیم داد.

    وی در ادامه تاکید کرد: بحث مربوط به معاملات مصرف کنندگان بزرگ برق را دنبال خواهیم کرد و به علاوه با هماهنگی‌های وزارت نفت شرایط لازم را برای عرضه نفت خام در بورس انرژی فراهم خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو