عصر خودرو

بانک مرکزی ارز ۳۸۰۰ را هدف گرفت؟

ریزش دلار به زیر ۴۰۰۰

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد پیش‌بینی بانک مرکزی، رسیدن قیمت دلار به سطح ۳۸۰۰ تومان است. همزمان، شاخص بازار ارز با ۹۰ تومان کاهش از مرز ۴۰۰۰ تومان پایین آمد و به ۳۹۴۰ تومان رسید. اگر اعلام هدف بانک مرکزی به دقت روایت شده باشد، کاهش بهای دلار در بازار باید ادامه داشته باشد؛ گرچه متغیرهای انتظاری و تحولات جهانی مانع تحقق این هدف باشند. این در حالی است که با افزایش سرعت افت قیمت دلار، بسیاری از کارشناسان، بازارساز را به احتیاط در تنظیم سرعت دعوت می‌کنند.

ریزش دلار به زیر ۴۰۰۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، خروج تقاضای تجاری و تعطیلی بازارهای جهانی در کنار فرصت 20 روزه تا پایان انتقال قدرت در آمریکا تا حد زیادی از فشار تقاضا در بازار ارز کاسته است. تحت تاثیر این اتفاقات ریزش قیمت در بازار ادامه یافته، هرچند که رفتار بازارساز و همراهی خالی‌فروشان در شدت این ریزش سهم زیادی داشته است. در اولین روز هفته، بازیگران بازارساز اولین قیمت عرضه اسکناس دلار را 3 هزار و 999 تومان تعیین کردند که به بازار یک سیگنال روشن داد: تمایل سیاست‌گذار برای خروج دلار از مرز 4 هزار تومانی. در این شرایط، به نظر می‌رسد بازارساز برخلاف تبلیغاتی که در روزهای گذشته مبنی‌بر خواست او در جهت افزایش قیمت انجام شد، تمایل شدیدی به کاهش قیمت دارد. روز شنبه، اولین قیمتی که برای فروش دلار در بازار اعلام شد، 4 هزار و 10 تومان بود، ولی خریداری در بازار یافت نشد. در چنین فضایی، با اعلام قیمت از سوی بازارساز انتظارات کاهشی تقویت بیشتری شد. در چنین فضایی، قیمت دلار 80 تومان افتاد و به 3 هزار و 950 تومان رسید. در این میان، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند روندکاهشی از روز دوشنبه پایان خواهد گرفت، ولی عده‌ای بر ادامه افت قیمت تاکید کرده‌اند. همسو با روند کاهشی دلار، روز شنبه سکه تمام بهار آزادی 32 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 135 هزار تومان رسید. به این ترتیب، سکه که سه‌شنبه گذشته تا قیمت یک میلیون و 217 هزار تومان بالا رفته بود، ظرف 3 روز حدود 80 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.

نکته احتیاط‌آمیز

در روزهای گذشته، خالی‌فروشان ارزی هم‌راستا با بازارساز حرکت کرده‌اند و در شدت یافتن کاهش قیمت دلار نقش موثری داشته‌اند. با این حال، اگر جهت قیمت برخلاف انتظار خالی‌فروشان ارزی برگردد، این موضوع می‌تواند دلار را تحریک کند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، خالی‌فروش ارزی از طریق وقوع انتظارات کاهشی خود کسب سود می‌کند و اگر قیمت برخلاف تصور او افزایشی شود، دچار ضرر خواهد شد. به‌عنوان مثال، زمانی که یک معامله‌گر خالی‌فروش، دلار را با قیمت 3 هزار و 990 تومان به فروش برساند و روز بعد بهای این ارز به 3 هزار و 980 تومان برسد، این معامله‌گر در هر دلار 10 تومان سود کرده است، ولی اگر برعکس این اتفاق رخ دهد و قیمت دلار روز بعد به 4 هزار تومان برسد، خالی‌فروش ناچار است برای تهیه ارز فروخته شده به بازار مراجعه کند. ورود این تقاضای جدید به بازار با توجه به بالا رفتن حجم معاملات خالی‌فروشی می‌تواند جهت نوسانات را به سمت بالا حرکت دهد.

 

ثبات نیاز بازار ارز

درحالی‌که همه کارشناسان اعتقاد دارند مهم‌ترین نیاز بازار امروز ثبات ارز است، اما قیمت دلار کماکان دچار تغییرات نوسانی است. با وجود این، برخلاف روزهای ابتدایی دی ماه، جهت این نوسان این بار به سمت کاهش گرایش دارد و همین پدیده موجب شده است که بازارارز همچنان در تیررس اخبار و نگاه‌ها باشد. به گفته کارشناسان، در روزهای ابتدایی دی ماه، روند افزایشی بازارهای دیگر را مختل کرده بود؛ در حال حاضر نیز این اتفاق با روند کاهشی در حال رقم خوردن است.

برخی کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند، سیاست‌گذار ارزی مستقل از ملاحظات پیرامونی به زودی به دنبال استقرار ثبات در بازار باشد. تاکید می‌شود، این استقرار فارغ از سطح قیمتی است،چه بسا که با توجه به برخی انتظارات از جمله جابه‌جایی قدرت در آمریکا و شکل‌گیری انتظارات منفی نسبت به پدیده ترامپ، استقرار در سطوح قیمتی روزهای اخیر بتواند شدت نوسان احتمالی را کم کند. در بازار نسبت به پدیده ترامپ جوسازی زیادی صورت گرفته است و احتمال می‌رود با هرگونه اظهارنظر از سوی وی، بیشترین واکنش از سوی عوامل جو دهنده رخ بدهد.

برچسب ها