عصر خودرو

تنها یک روز تا اجرای تعهد اوپک و غیر اوپک

عصر بازار- تنها یک روز تا اجرای تصمیم و توافق طلایی اوپک و غیر اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید با هدف بهبود بازار جهانی نفت مانده و آنچه که در این تصمیم مهم است تعهد کشورها به کاهش میزان تولید است که تنها دریچه سفید شدن سرنوشت بازار جهانی طلای سیاه محسوب می شود.

تنها یک روز تا اجرای تعهد اوپک و غیر اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مازاد عرضه اوپک و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت که باعث کاهش قیمت نفت و ضرر رساندن به اقتصاد کشورهای عضو شده بود، این کشورها را بر آن داشت تا گرد هم جمع شوند و با اتخاذ تصمیمی اضاع را بهبود بخشند.

این گردهمایی در 30 نوامبر(10 آذرماه) در وین به وقوع پیوست و اعضای اوپک در این اجلاس درمورد تصمیمی که در الجزایر مبنی بر سهمیه بندی تولید گرفته بودند به گفت و گو نشستند. حاصل این گفت و گو چیبزی نبود، جز کاهش تولید 4.5 درصدی هر عضو اوپک به جز کشورمان که قرار است میزان تولیدش به میزان قبل از تحریم ها بازگردد.

قرار شد تولید اعضای اوپک از ابتدای سال 2017 به مدت شش ماه از حدود 33 میلیون و 500 هزار بشکه به 32 میلیون و 200 هزار بشکه برسد تا مشکل مازاد عرضه اوپک برطرف شود.

از آنجاکه برقرار کردن توازن در بازار جهانی نفت به تنهایی از عهده اوپک که 40 درصد نفت جهان را تولید می‌کنند، بر نمی آید، کشورهای غیر اوپک نیز قول همکاری دادند و قرار شد این کشورها 600 هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

در این راستا کشورهای اوپک و غیراوپک در 20 آذرماه در وین گرد هم جمع شدند و نتیجه این گردهمایی این بود که مجموع تولید نفت جهان با توافق وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، یک میلیون و 760 تا یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش یابد. نتیجه این نشست سبب کاهش روزانه 560 تا 600 هزار بشکه‎ای نفت کشورهای غیر عضو اوپک از ابتدای سال 2017 شد.

کاهش تولیدی که تنها شرط لازم و مهم آن پایبندی اعضای اوپک و غیر اوپک به تعهدات خود است.کارشناسان بر این باورند که اگر کشورهای اوپک و غیراوپک بر کاهش تولید نفت پایبند باشند از سوی دیگر با توجه به افزایش تقاضایی که برای نفت در سال آینده میلادی ایجاد خواهد شد، مازاد عرضه به کلی از بازار حذف می‌شود.

در این راستا مهدی امیرمعینی، مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با تاکید بر اهمیت تعهد کشورها مبنی بر کاهش تولید، اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر در بازار دیده می‌شود این است که احتمال می‌رود کشورها بر تعهد خود پایدار باشند و قیمت‌ها بالای 50 دلار در سه تا چهار ماه آینده خواهد بود مگر این‌که کشورها به تعهدات خود عمل نکنند و شیل آمریکا به سرعت به بازار برگردد.

وی با بیان این‌که امکان ندارد همه کشورها 100 درصد به تعهدات خود عمل کنند، توضیح داد: تاریخ نشان می‌دهد که هیچ کشوری 100 درصد به تعهدات خود عمل نکرده است و همین که کشورها 60 تا 70 درصد به تعهدات خود عمل کنند باعث می‌شود بخشی از مازاد عرضه از بازار خارج شود و بازار به سمت تعادل پیش رود.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال می‌رود کدام کشور بیشتر بر تعهدات خود پایبند باشد و کدام کشور کمتر، گفت: تاریخ نشان می‌دهد که هر زمانی که کشور عربستان تعهد کرده بر تعهد خود پایبند بوده و روسیه کمترین پایبندی به تعهدات خود را داشته است، زیرا روسیه شرکت‌های مختلف دارد که برخی از آنها در بازار بورس سهام دارند به همین دلیل اختیار این کشور در کاهش تولید کمتر است.

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی در مورد اجازه‌ای که به ایران مبنی بر افزایش 90 هزار بشکه‌ای تولید داده شده، اظهار کرد: با توجه به اطلاعات موجود ایران توانایی آن را دارد که 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود در مرحله‌ی اول اضافه کند. البته در مرحله دوم بعد از این‌که سطح تولید ایران تثبیت شد ممکن است ایران نیز متعهد شود تولید خود را کاهش دهد.

برچسب ها