عصر خودرو

پرونده نفت در سال ۲۰۱۶ بسته شد؛

آخرین رکوردزنی قیمت نفت ایران

عصر بازار- افزایش ذخایر تجاری نفت در آمریکا، نوار گرانی‌های قیمت طلای سیاه را در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ پاره کرد و نفت ایران هم با ثبت رکورد قیمتی بشکه‌ای ۵۲ دلار به کار خود پایان داد.

آخرین رکوردزنی قیمت نفت ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پرونده تحولات بازار نفت برای سال 2016 میلادی بسته شد و فعالان و تجار نفت خود را برای تغییر و تحولات جدید نفتی پس از تعطیلات کریسمس آماده می‌کنند.

قرار است از فردا و با آغاز سال جدید میلادی به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون و 750 هزار بشکه از عرضه نفت جهان کم شود که در صورت پایبندی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به این پروژه، قطعا طلای سیاه رنگ قیمت‌های نفت بالا را در سال 2017 میلادی خواهید دید.

با این وجود در هفته پایانی سال 2016 میلادی، روند صعودی افزایش قیمت طلای سیاه تا حدودی در بازار متوقف شد به طوری که بهای سه شاخص معتبر نفت جهان شامل سبد نفتی اوپک، برنت دریای شمال و وست تگزاس آمریکا یا افزایش قیمتی نداشته و یا این افزایش قیمت در محدوده چند سنت بوده است.

بر این اساس در معاملات منتهی به 23 دسامبر 2016 میلادی، قیمت سبد نفتی اوپک با ثبت پنج سنت افزایش در محدوده بشکه‌ای 51 دلار و 99 سنت قیمت گذاری شده است ضمن آنکه قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا بدون تغییر نسبت به هفته گذشته کار خود را در سال 2016 میلادی با محدوده قیمتی 51 دلار و 93 سنت به پایان رساند.

در این مدت، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال هم با ثبت 50 سنت افزایش در محدوده 54 دلار و 10 سنت داد و ستد شده و این درحالی است که دو شاخص نفت عمان و دوبی در معاملات منتهی به 23 دسامبر، کاهش قیمت را تجربه کرده اند.

از این رو قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دوبی با ثبت 19 سنت کاهش در محدوده 52 دلار و 23 سنت و بهای هر بشکه نفت خام شاخص عمان با ثبت 17 سنت کاهش در محدوده 53 دلار و 96 سنت داد و ستد شده است.

آخرین رکوردزنی قیمت نفت ایران

بر اساس این گزارش، همزمان با تثبیت قیمت نفت در هفته پایانی سال 2016، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ثبت 30 سنت افزایش در محدوده قیمتی 52 دلار و 16 سنت به فروش رسیده است.

از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با ثبت چهار سنت کاهش در محدوده 51 دلار و 66 سنت در بازارهای آسیایی و اروپایی فروخته شده است.

در مجموع متوسط قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران در سال 2016 میلادی بشکه‌ای حدود 40 دلار و 83 سنت بوده که حدود 10 دلار کمتر از متوسط قیمت 50 دلاری سال 2015 میلادی است.

قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با قیمت 38 دلار و 96 سنت به کار خود در سال 2016 میلادی پایان داد و که شکاف قیمتی حدود 12 دلاری نسبت به مدت مشابه سال 2015 میلادی دارد.

افزایش ذخایر آمریکا، نفت را ارزان کرد

بدون شک افزایش ذخیره سازی نفت خام آمریکا مهمترین عامل تثبیت قیمت طلای سیاه در معاملات هفته پایانی سال 2016 میلادی بوده به طوری‌که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم ذخایر تجاری نفت این کشور تا 16 دسامبر به جای کاهش یک تا سه میلیون بشکه‌ای حدود دو میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یافته است.

بر این اساس، حجم ذخایر تجاری نفت آمریکا به بیش از 485 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده که این افزایش غیر قابل پیش بینی، ذخیره‌سازی نفت منجر به تثبیت و حتی کاهش قیمت نفت در بازار شده است.

با این وجود از تعطیلی برخی از پایانه‌های نفتی و کاهش عرضه به دلیل فرا رسیدن تعطیلات کریسمس، اعتصاب کارکنان شرکت آمریکایی اکسون موبیل در نیجریه، افزایش شدت سرما در آمریکای شمالی و بالا رفتن تقاضا برای سوخت‌های حرارتی از مهمترین عوامل تقویت کننده قیمت نفت در بازار به شمار می‌رود.

برچسب ها