عصر خودرو

مخالفت مجلس با فرمول جدید قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها

عصر بازار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم، ماده ۵۳ این لایحه در مورد نحوه تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را از متن برنامه ششم حذف کردند.

مخالفت مجلس با فرمول جدید قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در جلسه علنی صبح امروز (شبنه) مجلس، ماده 53 لایحه برنامه ششم در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس در ابتدای بررسی این ماده، اظهار کرد: کسی که می‌خواهد در حوزه پتروشیمی برنامه‌ریزی کند باید بداند با چه سیاستی مواجه است. در اینجا اختلاف نظری بین وزارتخانه‌های نفت و صنعت وجود دارد. وزارت صنعت می‌گوید که این مزیت نسبی کشور است لذا باید آن را ارزان‌تر بدهیم تا سرمایه‌گذاری انجام شود. اما وزارت نفت و سازمان برنامه می‌گویند که تعیین قیمت پایین برای خوراک پتروشیمی‌ها درآمد کشور را کاهش می‌دهد. ما باید راه‌حلی پیدا کنیم که هم از این مزیت نسبتی استفاده شود و تشویق به سرمایه‌گذاری صورت گیرد و به درآمدها فشار نیاید.

رئیس مجلس یادآور شد: ماده 53 گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم هنوز پخته نیست و بهتر است به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و در جلسه‌ای با حضور وزرای نفت و صنعت و سازمان برنامه در این زمینه تصمیم‌گیری شود؛ زیرا وزیر نفت معتقد است که وزارت نفت باید در این‌باره تصمیم بگیرد و وزارت صنایع می‌گوید این موضوع باید به هیأت وزیران ارجاع شود. ما باید این فرمول را تعیین کنیم و ریزه‌کاری در اختیار خود آنها قرار گیرد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیز در ادامه پیشنهاد حذف ماده 53 از متن لایحه برنامه ششم را ارائه کرد و گفت که دولت معتقد است این مصوبه 88 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت به دنبال خواهد داشت. لذا من به عنوان عضو کمیسیون تلفیق پیشنهاد حذف این ماده را دارم زیرا مجلس و نمایندگان مهم‌تر از صنعت پتروشیمی هستند.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در همین رابطه ضمن موافقت با حذف ماده مربوط به تعیین خوراک پتروشیمی‌ها در برنامه ششم، یادآور شد: در سال 93 یک قانون دایمی برای نحوه قیمت‌گذای محصولات پتروشیمی تصویب شد و چارچوبی برای قیمت‌گذاری تعیین شد. ما نمی‌توانیم در عرض دو سال چند بار قانون را تغییر دهیم. اگر هم کسی قرار باشد اقدام به سرمایه‌گذاری کند با قانون پنج‌ساله سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. این مصوبه با قیمت حداقل 50 دلار برای هر بشکه نفت، 16 میلیارد دلار بار مالی به دولت تحمیل می‌کند.

وزیر نفت یادآور شد: من مسئول بخش پتروشیمی هستم و وزیر صنایع قانوناً مسئولیتی در این حوزه ندارد. اما اینکه آقای نعمت‌زاده زمانی مدیر پتروشیمی بوده و علاقه‌مند است در این زمینه اظهار نظر کند بحث دیگری است. اما آیا خدا را خوش می‌آید که 16 میلیارد دلار از دهان مردم بگیریم و آن را به جیب یک عده بریزیم؟

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه به جز ایران گاز اضافه برای فروش ندارد، تأکید کرد: قیمت تمام شده گاز ما غیر از ارزش ذاتی آن بیش از 10 سنت در هر متر مکعب است. شرکت‌های خصوصی هم می‌گویند قیمت فعلی خوراک پتروشیمی خوب است و می‌تواند بالاتر هم باشد زیرا در این صورت خصولتی‌ها نمی‌توانند وارد این بخش شوند. اگر ما بخواهیم به این مصوبه کمیسیون تلفیق رأی بدهیم بهشت مالی و پولی برای یک عده درست می‌شود و منابع دولت هدر می‌رود. لذا با حذف این ماده موافقت کنید.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم نیز با انتقاد از پیشنهاد حذف حمیدرضا حاجی بابایی، گفت: این راه و رسم جدیدی است که رئیس کمیسیون به جای دفاع از مصوبات کمیسیون به گونه دیگری عمل می‌کند.

وی افزود: ما چند صنعت در کشور داریم؛ ‌زمانی صنعت نساجی را داشتیم که از بین رفت و حالا باید تولیدات نساجی کشورهای همسایه را استفاده کنیم. زمانی صنعت لوازم خانگی را داشتیم که ارج و آزمایش از بین رفتند و حالا باید مارک‌های فلان و فلان را خرید کنیم. دیگر چه مزیتی برای سرمایه‌گذاری در کشور داریم؟ یک روز می‌بینیم پتروشیمی را هم از دست داده‌ایم و چیزی برای دفاع باقی نمانده است. چرا با ذهن نمایندگان بازی می‌کنید و می‌گویید 17 میلیارد دلار خسارت وارد می‌شود؟

نمایندگان مجلس در ادامه با 161 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر ماده 53 لایحه برنامه ششم در مورد تعیین خوراک پتروشیمی‌ها را از متن لایحه حذف کردند.

برچسب ها