عصر خودرو

آخوندی چه شرط‌هایی برای بویینگ و ایرباس گذاشت؟

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی گفت: دشمنی با مسوولان چشم و گوش آنها را کور کرده است.

آخوندی چه شرط‌هایی برای بویینگ و ایرباس گذاشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روزنامه اعتماد، وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش هوایی قیمت‌گذاری بلیت را کنار گذاشتیم و به سمت آزاد‌سازی رفتیم. امروز شرکت‌های هواپیمایی از این موضوع راضی هستند و حتی تقاضا برای ایجاد شرکت‌های هواپیمایی بسیار بالا رفته است. هر روز بر تعداد متقاضیان ورود به این صنف افزوده می‌شود. فقط هفت موافقت اصولی جدید صادر شده است و پنج تقاضا در فرآیند رسیدگی است. به همین علت هم میزان پرواز تنها در همین یک سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. چرا که دیگر دولت دخالتی در بحث قیمت‌گذاری ندارد. این یعنی رعایت اصول بازرگانی و شرکت می‌داند چگونه از تمام ظرفیت خود استفاده کند.

عباس  آخوندی گفت:بیش از ٤١ سال است که با بویینگ قرارداد همکاری نداشتیم. همین وضعیت را با ایرباس داشتیم. البته با ایرباس قرارداد کوچکی بعد از انقلاب منعقد شده بود. حال وقتی بعد از ٤١ سال با بویینگ وارد مذاکره می‌شدیم باید رفتار حرفه‌ای از خود نشان می‌دادیم. اگر رفتار ما غیرحرفه‌ای بود بویینگ آماده مذاکره نمی‌شد آن هم در شرایطی که کنگره امریکا تهدیدات زیادی علیه ایران کرده بود.

سه شرط برای ایرباس

وی افزود: همین شرایط برای قرارداد 100 فروند هواپیما با شرکت ایرباس وجود داشت. افزون بر اینها ما چند شرط هم داشتیم. یکی اینکه نمی‌خواستیم خرید مستقیم انجام دهیم بلکه می‌خواستیم خرید ما اجاره به شرط تملیک باشد. دوم ما نمی‌خواستیم که هیچ تضمین دولتی عرضه کنیم. سومین خواسته ما این بود که فروشنده در تامین مالی به ما کمک کند و حتی بخشی از تامین مالی را مستقیما خودش بپذیرد. اینها مسائلی است که در کشور به خوبی به آنها پرداخته نشد و کمتر به آن توجه شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گفتن این حرف‌ها بعد از امضای قرار داد ساده است لیکن، حتی فکر کردن به آنها برای عده‌ای غیر قابل تصور بود،تصریح کرد:  هر وقت در مجامع راجع به ضرورت نوسازی ناوگان هوایی صحبت می‌کردیم و افراد مطلع می‌شدند که این نوسازی مستلزم ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، به فوریت به این نتیجه می‌رسیدند که این امرِ محالی است و فراتر از ظرفیت اقتصاد ایران است.

وی افزود: شما خاطرتان هست که تا امضای قرارداد چه میزان خبر منفی درباره این قراردادها منتشر کردند. هنوز دست‌بردار نیستند و راجع به ماهیت آنها و عملی شدن‌شان تردید می‌کنند. بله در محدوده ذهنی و تصور آنها این امر محالی بوده است و حالا که عملی شده است به هر زور و ضرب می‌خواهند نه تنها آن را از جلوه بیندازند بلکه برای آن عیب بتراشند. دشمنی با مسوولان چشم و گوش آنها را کور کرده است. افزون بر این، در راه مخالفت حاضرند هر گزندی به منافع ملی و ایمنی مردم وارد شود ولی حرف آنها به کرسی بنشیند واقعا این شکاف اجتماعی و این دشمنی درون سرزمینی به کرانه شده است.

او درباره شبهاتی که درخصوص اجرایی شدن این قرارداد وجود داشته،عنوان کرد: ین بدگمانی‌ها و تئوری‌های توطئه در پس ذهن اکثر ایرانیان قرار دارد. هر اتفاقی که بیفتد عده‌ای نخستین واکنش کلامی‌شان این است که کاسه‌ای زیر نیم کاسه این قرارداد یا این اتفاق است. یادمان نرود توافق با بویینگ و ایرباس در قالب قرارداد است و هیچ طرفی نمی‌تواند یک جانبه یک قرارداد بین‌المللی را زیر پا بگذارد.

وی اضافه کرد:  ایران در بالاترین سطح یعنی سطح رهبری اعلام کرده است که ما عهد شکن نیستیم و قراردادها را زیر پا نمی‌گذاریم. بنابراین برای من این حرف‌ها و این واکنش‌ها از یک سوی عجیب و غریب است و از سوی دیگر آشنا و مورد انتظار است. از دشمنان دولت، انتظاری جز خون به دلِ مردم کردن و ناشاد کردن مردم نیست. لیکن، کم تحرکی از سوی برخی نخبگان که عظمت کار انجام شده را می‌دانند تا حدی دور از انتظار است.

آخوندی تاکید کرد: در هر صورت، زمانی که شما قرارداد می‌بندید طرفین متعهد هستید. ما حتی بعد از قطع رابطه با امریکا، بر‌اساس بیانیه الجزایر برای تمام قراردادهایی که در گذشته با امریکا داشتیم و امریکا با اجرا نکردن آن قراردادها به ما لطمه زده بود در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت و درخواست احقاق حق کردیم و در بسیاری از موارد هم موفق شدیم. اصلا فسخ یا اجرا نکردن قرارداد به این سادگی نیست که کسی بگوید من قرارداد امضا می‌کنم و اجرا نمی‌کنم. قرارداد تضامین اجرایی خود را دارد و قطعا اجرا خواهد شد. این قرارداد در سطح قراردادهای بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: من متوجه نمی‌شوم چرا شرکت‌های بین‌الملل نامداری در سطح جهانی چون بویینگ و ایرباس بخواهند با ما پای میز قرارداد بنشیند و بعد بخواهند اجرا نکنند و به مفاد قرارداد متعهد نباشند. اگر این‌طور باشد که باید بر صحت عقلی مدیران چنین شرکت‌هایی شک کرد که قطعا این‌گونه نیست. پس باید به جریان مخالف آن شک کرد.

شاهکار قرارداد

او در پاسخ به این سئوال  که آیا با وجود فشارهای جمهوریخواهان از سوی سنا و کنگره و لابی صهیونیست‌ها مانع از اجرایی شدن این قرارداد نمی شود،گفت: تمام شاهکار و عظمت کار در همین است. خوب اگر قرار بود اتفاقی بیفتد که بعد از دو هفته قطعا واکنشی را دیده بودیم. حال که اتفاقی نیفتاده چه دلیلی دارد که عده‌ای به پیشباز موضوع بروند و با لابی صهیونیست‌ها و دیگر مخالفان قسم خورده جمهوری اسلامی همصدا شوند؟ بله من تحرک لابی صهیونیست‌ها را در جراید بین‌المللی دیده‌ام. تحرک برخی از سناتورها را هم دیده‌ام ولی دلیلی نمی‌شود که از ترس تهدید آنها دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم. ما استوار و سرسخت گام‌های خود را درست برمی‌داریم و به لطف خدا امیدواریم.

او اضافه کرد: من دلیلی ندارد که بگویم خوش‌بینم یا بدبین که اگر بعدها خدای ناکرده به دلایلی از جمله اقدامات همین افرادی که در داخل می‌خواهند این قراردادها متوقف شود کار با مشکل مواجه شد بگویند ما نگفتیم؟ من بر اساس قرارداد صحبت می‌کنم و می‌گویم که هر زمان که ما پیش پرداخت را بپردازیم، آنها طبق تعهدات کار خود را شروع می‌کنند. دلیلی ندارد که بعد از امضای قرارداد بخواهند آن را نقض کنند. اگر این‌گونه باشد ما علیه آن شرکت به مجامع بین‌المللی شکایت خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: هر قراردادی ضمانت اجرا دارد. من نمی‌فهمم چرا باید به بنیان‌های اولیه تردید کرد و چرا شما به همه موضوعات به دید شک می‌نگرید؟

او افزود:  آقای ترامپ که در مورد همه موضوعات عالم به فاصله ٢٤ ساعت پس از انتخاب شدن اظهارنظر می‌کرد، در این باره سکوت کرده است. در حال حاضر دو هفته از این قرارداد گذشته و هیچ اظهارنظری در این مورد نکرده است. ما به قرارداد پایبندیم. تصویری که من از ایران دارم تصویری قدرتمند و با عزت نفس است. به همین دلیل من از موضع اطمینان صحبت می‌کنم. مطمئنم که در روند قرارداد خللی ایجاد نخواهد شد و اگر کسی بخواهد خللی ایجاد کند باید هزینه آن را بدهد.

دلیلی ندارد نگران باشیم

آخوندی یادآورشد: صبر کنید ان‌شاءالله همه موضوعات حل خواهد شد. بقیه مساله را باید به زمان سپرد. ما یک مشکلی در کشور داریم که از سال ٨٤ آغاز شد و از سال ٨٨ به اوج خود رسید و آن مشکل شکاف اجتماعی است. به این معنی که هر اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد، عده‌ای در درون سیستم همان اتفاق را می‌خواهند رد و تخریب کنند. این موضوع را هیچ وزیری نمی‌تواند رفع و رجوع کند وگرنه دلیلی ندارد که این همه نگران باشیم که قراردادی که امضا شده، اجرایی نشود.

او گفت: توجه داشته باشیم که در همین شرایط، برای خرید 200 فروند هواپیما قرارداد بسته‌ایم با منابع دست اول تامین‌کننده هواپیما که شامل بویینگ، ایرباس و ATR است. آیا از این قراردادها بزرگ‌تر در کل تاریخ صنعت هوایی ایران سابقه و نمونه سراغ دارید؟ به هر حال باید توجه داشته باشیم که عقل و درک مردم ایران بسیار بالاتر از این مسائل است و حالا اگر در این میان تلاطم و آشفتگی وجود داشته است، نباید آن را به ایمان و توان ملت ایران و جامعه ایران نسبت داد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی بخش عمده مذاکرات ما قبل از اجرایی شدن برجام صورت گرفت وگرنه این قراردادها که نمی‌توانند یک شبه اتفاق بیفتند.

او گفت: کارهای بزرگ در پروسه و فرآیندهای طولانی انجام می‌شود. ما در ایران به جای اینکه همدیگر را به آرامش و صبر نوید بدهیم یا به هم دلگرمی بدهیم، فقط از هم انتقاد می‌کنیم. عده‌ای هم که زیر پا می‌گیرند. از زمانی که این قراردادها امضا شده‌اند، ما فقط باید پاسخ تهدید و تهمت و... را بدهیم که این واقعا عجیب است ولی وفا کنیم و ملامت کشیم خوش باشیم که در طریقت ما کافری‌ست رنجیدن.

برچسب ها