عصر خودرو

معاون سازمان حمایت:

سازمان حمایت فعالیت شرکت‌های فولاد و پتروشیمی را رصد می‌کند

عصر بازار- معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: این سازمان، فعالیت شرکت‌های فولاد و پتروشیمی را رصد می‌کند اما بخشی از افزایش قیمت مواد اولیه صنعت فولاد ناشی از افزایش قیمت جهانی طی چند ماه گذشته است و با توجه به تغییرات افزایشی نرخ برابری دلار و تقویت نسبی تقاضای محصولات فولادی در بازار داخلی باعث افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و به تبع آن در بازار خرده فروشی شده است.

سازمان حمایت فعالیت شرکت‌های فولاد و پتروشیمی را رصد می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وحید منایی اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات جاری کشور، تمام شرکت های پتروشیمی جز در موارد خاص از جمله محصولات بین مجتمعی و سفارشات خاص موظف به عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند و بر این اساس از شمول ضوابط قیمت‌گذاری تکلیفی و تثبیتی نیز معاف هستند.

وی بیان کرد: قیمت پایه کالاهای مورد نظر در بورس بر مبنای 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس و نرخ ارز متقاضی به طور هفتگی از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی محاسبه و اعلام می‌شود. دامنه نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به قیمت پایه به میزان 10 درصد و حسب شرایط بازار مطابق مقررات بورس کالا انجام می‌شود.

منایی با اشاره به اقدامات نظارتی کارشناسان سازمان حمایت از شرکت‌های پتروشیمی افزود: این سازمان به عنوان دستگاه نظارتی ضمن پایش مرتب وضعیت محصولات پتروشیمی در بورس و انعکاس نوسانات توزیع و قیمت به مراجع ذی ربط، در صورت دریافت شکایت در زمینه عرضه محصولات پتروشیمی و عدم رعایت ضوابط مربوطه مراتب را در اسرع وقت از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کند.

افزایش قیمت محصولات فولادی به دلیل افزایش نرخ دلار

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت مواد اولیه صنعت فولاد (نظیر سنگ آهن، کک، انرژی و ...) در ابعاد جهانی افزایش قیمت جهانی طی چند ماه گذشته است، تاکید کرد: با توجه به تغییرات افزایشی نرخ برابری دلار (ایالات متحده) در مقابل ریال و تقویت نسبی تقاضا انواع محصولات فولادی در بازار داخلی، جملگی سببب افزایش قیمت انواع محصولات فولادی طی بازه زمانی اخیر در بورس کالای ایران و به تبع آن در بازار خرده فروشی شده است.

وی تصریح کرد: کشف قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و در بورس کالای ایران انجام می شود و از شمول قیمت‌گذاری تکلیفی و تثبیتی خارج است.

منایی ضمن اشاره به اینکه رونق تولید و خروج از رکود دشوار است اما می‌توان با برنامه ریزی صحیح از عهده آن بر آمد، اذعان کرد: با توجه به شرایط ویژه کشور و سیاست های اصولی دولت در راستای خروج از رکود و تقویت تولید و اشتغال در کشور، وضعیت موجود می‌تواند باعث تحریک تقاضای موثر در بازار شده و نیز سبب تقویت تولید داخل به دلیل استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی توسط واحدی فولادی کشور شود و ظرفیت های بلااستفاده در تولید فولاد خام و مقاطع فولادی را فعال سازد.

وی همچنان یادآور شد: این سازمان کما فی السابق در راستای رسالت و وظایف ذاتی خود در صورت مواجهه با هرگونه گرانفروشی و افزایش غیر متعارف قیمت ها در بازار، نسبت به اعمال قانون در موارد تخلف اقدام می‌کند و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق شماره تلفن 124  اطلاع دهند.

برچسب ها