عصر خودرو

مدیرعامل بورس‌کالای ایران خبر داد:

تأسیس تالار پسته بورس کالا تا یک‌ماه دیگر

لبخند پسته ایرانی، جهانی می شود

عصر بازار- مدیرعامل بورس‌کالای ایران از تاسیس تالار مبادلات پسته خبر داد وگفت: بازار معاملات پسته حداکثر تا دهه مبارک فجر در شهر کرمان گشایش می‌یابد.

تأسیس تالار پسته بورس کالا تا یک‌ماه دیگر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری آنلاین، حامد سلطانی نژاد تأکید کرد: با عرضه پسته در بورس‌کالا و انتشار اوراق مالی در بازار این محصول، ایران بار دیگر می‌تواند کنترل بازار جهانی پسته را در اختیار بگیرد. ایران سال‌ها نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در سطح جهان بود اما مدتی است که پسته ایران به رتبه دوم جهان تنزل کرده است.

    به‌گفته سلطانی‌نژاد، بورس‌کالادر گام نخست قصد دارد با تاسیس تالار معاملات پسته در کرمان، بازار داخلی این محصول را سروسامان دهد و در گام بعدی با استفاده از بازوهای تکنیکی و استقرار و توسعه ابزارهای نوین مالی در رینگ صادراتی پسته، نقش ایران ‌را در بازارهای جهانی این محصول پررنگ‌تر کند.

        چه کسانی می‌توانند عرضه کنند؟

    مدیرعامل بورس‌کالادر پاسخ به این پرسش که چه کسانی قرار است در بازار پسته حضور داشته باشند؟ گفت: هم‌اکنون کشاورزان خرد نمی‌توانند برای محصول پسته تولیدی خود به راحتی مشتری پیدا کنند و آن را در بازار بفروشند بنابراین یکی از اهداف بورس‌کالا برای تشکیل تالار پسته در کرمان فراهم کردن امکان حضور کشاورزان خرد و پسته کاران کوچک دربازار است.

        پسته چگونه در بورس‌کالا عرضه خواهد شد؟

    حامدسلطانی‌نژاد درباره نحوه عرضه محصول کشاورزان در تالار پسته کرمان گفت: پسته‌کاران متقاضی می‌توانند به‌صورت حضوری یا تلفنی به کارگزاران دارای مجوز از بورس‌کالا مراجعه و تقاضای فروش محصول خود را ارائه کنند.

        مقدار عرضه پسته چقدر است؟

    مدیرعامل بورس‌کالا با بیان اینکه میزان و جزئیات شرایط دقیق عرضه پسته در تالار کرمان به‌زودی اعلام خواهد شد افزود: در تالار پسته بورس‌کالا شرایطی فراهم خواهد شد که هر کشاورز با حداقل میزان تولید، مثلا در حد یک‌بار تریلی، بتواند پسته خود را از طریق تابلوی بورس‌کالا عرضه کند و بفروشد.

        فعالیت تالار پسته در کرمان با چه روشی آغاز خواهد شد؟

    سلطانی‌نژاد گفت: تالار پسته بورس‌کالا در گام نخست با عرضه اوراق گواهی سپرده پسته آغاز به‌کار می‌کند. در این مرحله محصول تولید شده 6500 پسته کار فعال در سطح استان کرمان در تالار پسته عرضه خواهد شد.

    او افزود: هم‌اکنون محصول همه این کشاورزان برداشت شده و در انبارهای استاندارد و مورد تأیید بورس‌کالا پذیرفته شده و موجود است.

        روش عرضه چگونه است؟

    مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: همه محصولاتی که در بورس‌کالا پذیرفته می‌شوند باید استانداردهای ویژه‌ای را رعایت کنند تا از قابلیت عرضه در این بازار برخوردار شوند. بنابراین عرضه پسته در بورس پسته استان کرمان به‌عنوان قطب تولید این محصول در ایران و جهان، شرایط را برای استانداردسازی‌ محصول پسته ایران طبق استانداردهای جهانی فراهم می‌کند.

        آیا پسته‌کاران سایر استان‌ها هم می‌توانند محصولاتشان را عرضه کنند؟

    سلطانی نژاد با تأکید بر اینکه تالار پسته کرمان فقط مختص پسته‌کاران کرمانی نیست، توضیح داد: هرچند عمده پسته ایران در استان کرمان تولید می‌شود اما تولیدکننده‌های سایر استان‌ها نظیر یزد، فارس، مرکزی، سمنان، خراسان و دیگر استان‌ها هم می‌توانند درصورت تمایل با مراجعه به شعب کارگزاری‌های عضو بورس‌کالا از نحوه عرضه محصولاتشان مطلع شوند. او درعین حال تأکید کرد:گام نخست برای مشارکت پسته‌کاران سایر استان‌ها دربورس پسته، پذیرش انبارهای استاندارد مستقر در آن مناطق در بورس‌کالاست.

        در خصوص تبدیل پسته به اوراق مالی توضیح می دهید؟

    مدیرعامل بورس‌کالا افزود: پسته‌کاران باید بتوانند محصولشان را در یک انبار که مطابق با استانداردهای بورس‌کالاست پذیرش کنند.

    او افزود: پس از آنکه این محصول در انبار پذیرفته شد یک قبض از سوی انبار صادر خواهد شد که اصطلاحا در بورس‌کالا به آن گواهی سپرده کالا می گوییم.

    او افزود: با این سازو کار پسته از حالت کالا خارج و به‌صورت اوراق‌بهادار در بورس معامله می‌شود زیرا قبض‌های انبار صادر شده در قالب گواهی‌سپرده در بورس‌کالا مبادله خواهد شد و این روند به تأمین مالی کشاورزان کمک خواهد کرد.به گفته او همه این پسته‌ها مانند سایر کالاهای قابل عرضه در بورس‌کالا، پس از تأیید استاندارد و کیفیت عرضه خواهد شد.

        آیا معاملات پسته به‌صورت مشتقه هم انجام می‌شود؟

    مدیرعامل بورس‌کالا با اشاره به فعالیت و رونق بازارهای آتی و آپشن سکه گفت: برای نقش آفرینی بیشتر پسته ایرانی در بازار جهانی ایجاد بازار مشتقه بر مبنای محصول پسته مدنظر قرار دارد. او تأکید کرد:اعتقاد دارم با عرضه ابزارهای مشتقه در این بازار، ایران می‌تواند بار دیگر کنترل کامل بازار جهانی پسته را در دست بگیرد.

        آیا تالار صادراتی پسته نیز تاسیس خواهد شد؟

    مدیرعامل بورس‌کالا با اشاره به اینکه جایگاه حضور پسته ایرانی در بازار جهانی باید منسجم‌تر از شرایط فعلی باشد ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در حوزه صادرات پسته ایران بازیگران زیادی فعال هستند و این بازیگران عموما ترجیح می‌دهند در یک بازار رقابتی فعالیت کنند به همین دلیل بورس‌کالا تلاش می‌کند پس از تاسیس تالار پسته کرمان به سرعت زیرساخت‌های صادراتی بازار پسته را هم فراهم کند.

    مدیرعامل بورس‌کالا درباره پیش زمینه‌های تشکیل رینگ صادراتی بورس پسته ایران گفت: در گام نخست باید استانداردهای عرضه پسته در بورس‌کالا به‌طور کامل شفاف شود و در گام دوم تناوب عرضه در این بازار سامان یابد و در نهایت موضوع جابه جایی پول و انجام تعهدات به شکل قانونمند درآید.

    سلطانی‌نژادتأکید کرد: برای ایجاد 3زیرساخت مزبور و تاسیس رینگ صادراتی بورس پسته، سازوکارهای لازم را در اختیار داریم و بورس‌کالا از امکان تشکیل بازار صادراتی پسته برخوردار است.

        فواید تأسیس تالار پسته برای کشاورزان چیست؟

    مدیرعامل بورس‌کالا در پایان گفت: کشاورزان با عرضه محصول خود در بورس‌کالا به‌صورت اوراق گواهی سپرده یا قبض انبار در وهله نخست می‌توانند منابع مالی لازم برای کشت بعدی خود را تأمین کنند و در گام بعدی، درصورت نیاز می‌توانند از اوراق گواهی سپرده به‌عنوان تضمین در دریافت تسهیلات از بانک‌ها ومؤسسات اعتباری استفاده کنند. او اضافه کرد: هدف نهایی این است که ابزارهایی مالی در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا دغدغه‌های آنها را در تأمین مالی برطرف سازد.

    برچسب ها