عصر خودرو

قیمت نفت در سال ۲۰۱۶، ۵۲ درصد افزایش یافت

عصر بازار- قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ افزایش ۵۲ درصدی را تجربه کرد و هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات این سال به ۵۶ دلار و ۸۲ سنت رسید.

قیمت نفت در سال ۲۰۱۶، ۵۲ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،  پس از آنکه اوپک و تولید کنندگان غیر عضو توافق کرده اند که تولید خود را از ابتدای ژانویه 2017 کاهش دهند، قیمت نفت در آخرین روز معاملات سال 2016 با کاهشی اندک همراه بود، اما بیشترین افزایش قیمت سالانه از سال 2009 تاکنون را به ثبت رساند.

افزایش 2 سکو به تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا، که نهمین افزایش هفتگی متوالی تعداد سکوها بود عامل ایجاد روند کاهشی در بازار بود. اما تعداد کل سکوهای حفاری نفتی در پایان سال به 525 سکو رسید که همچنان 11 سکو کمتر از تعداد سکوهای فعال در سال گذشته بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 3 سنت، معادل 0.05 درصد کاهش به 56 دلار و 82 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز 5 سنت، معادل 0.09 درصد کاهش یافت و به 53 دلار و 72 سنت رسید.
قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی 52 درصد افزایش یافت و قیمت نفت خام آمریکا نیز رشدی حدودا 45 درصدی را تجربه کرد که بیشترین رشد قیمت های سالانه از سال 2009 تاکنون بود. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در سال 2009، به ترتیب 78 و 71 درصد افزایش یافته بود.
قیمت نفت خام از تابستان 2014 و  از بالای 100 دلار رو به کاهش گذاشته است. این کاهش که به دلیل مازاد عرضه در بازار ایجاد شده بود، اواخر امسال زمانی که اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان به توافقی برای کاهش تولید دست یافتند متوقف شود.
تحلیلگران موسسه جی بی سی گفتند، موسسات مهم پیش بینی کننده، در مورد میزان رشد تقاضا در سال آینده میلادی اتفاق نظر ندارند.» در یادداشت این موسسه آمده است: «اختلاف زیادی بین ارقام پیش بینی شده برای میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2017 دیده می شود و این رقم از 1.22 میلیون بشکه در روز تا 1.57 میلیون بشکه در روز متغیر است.»

برچسب ها