عصر خودرو

زنگنه خبر داد:

ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز به توافق رسیدند

عصر بازار- وزیر نفت از توافق ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز به ایران خبر داد و با تشریح جزئیات این توافق گفت: پیگیری اختلافات گازی دو کشور در داوری بین‌المللی فعلا منتفی شده است.

ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز به توافق رسیدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲:۰۰

بیژن زنگنه بعد از ظهر دیروز در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات توافق امروز گازی ایران و ترکمنستان، گفت: تفاهم نامه مشترک گازی دیروز بعد از ظهر بین دو کشور امضا شده و قرار است تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ادامه یابد.

وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس توافق دو جانبه باید با انجام مذاکرات بیشتر در خصوص موارد مورد اختلاف گفتگو و در نهایت توافق نهایی بین دو کشور انجام شود، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر احتمال رفتن ایران و ترکمنستان به داوری بین‌المللی برای حل اختلافات گازی، تصریح کرد: فعلا بحث داوری بین‌المللی منتفی بوده و باید دو کشور از طریق گفتگوها مشکلات و اختلافات به وجود آمده را حل و فصل کنند.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه امیدواریم در مدت زمان کوتاهی تمامی اختلافات گازی حل شود، در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر توافق دو کشور برای افزایش حجم واردات گاز از ترکمنستان تا چند روز آینده هم توضیح داد: بر اساس توافق دیروز، باید حجم واردات گاز ایران از ترکمنستان تا چند روز آینده افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا چند هفته گذشته هم حداکثر واردات گاز طبیعی از ترکمنستان حدود 10 میلیون مترمکعب در روز بوده است، تاکید کرد: هم اکنون ظرفیت تولید گاز ایران به بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز رسیده و قطعا با تکمیل فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز می رسد.

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگر مهر که آیا در صورت توقف واردات گاز مشکلی برای تامین گاز به ویژه در استان های شمال و شمال شرق کشور ایجاد خواهد شد؟ گفت: واردات گاز طبیعی از ترکمنستان از لحاظ زیست محیطی برای ایران اهمیت دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون امکان مصرف سوخت مایع و نفت کوره در نیروگاه‌های برق را داریم، تاکید کرد: با واردات گاز طبیعی مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های شمال شرق کشور کم شده که این موضوع دستاوردهای زیست محیطی به همراه دارد.

این عضو کابینه دولت در پایان خاطرنشان کرد: ایران برای تامین گاز طبیعی هیچ گونه محدودیتی و کمبودی ندارد.

برچسب ها