عصر خودرو

بهترین و بدترین بورس‌های ۲۰۱۶

عصر بازار- میانگین شاخص صنعت واوجونز عملکرد برجسته ای داشت؛ شلیک ۱۴ درصدی و نزدیک شدن به ۲۰ هزار واحد در پایان ۲۰۱۶ دستاورد این سال بود.

بهترین و بدترین بورس‌های ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، آمریکا به تنهایی از سود شیرین بازار  شاد نیست. مروری بر بعضی از بهترین اتفاق هایی که در بازار جهانی در سال 2016 اتفاق افتاده،نشان می دهد آمریکا به تنهایی از این افزایش شاد نیست:

    روسیه: بیش از 50 درصد

    شاخص سهام RTS روسیه  که سال 2016 را با 50 درصد رشد شروع کرده بود،سال را با افزایش بالای 26 درصدی به پایان رساند.یورش سرمایه گذاران به بورس، به دنبال انتخابات آمریکا به این علت بود که آنها انتظار داشتند دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا، یخ روابط بین دو کشور را آب خواهد کرد.

    روسیه  به شدت به نفت وابسته است و اخیرا از افزایش قیمت نفت سود برده است.نعیم اسلام تحیلیل گر ارشد بازار در لندن می گوید:«گزافه نیست اگر  بگوییم افزایش قیمت نفت،موجب بهبود اوضاع اقتصاد روسیه شده  و این کشور را از ورشکستگی نجات داده است.»

    آرژانتین:بیش از 45 درصد

    مروال، شاخص بورس آرژانتین به 45 درصد در سال 2016 رسید که در ماه اکتبر بالاترین رکورد محسوب می شد. تغییر سیاست های ارزی این کشور سبب شد تا بورس 18 درصد رشد کند. انتخاب مائوریسو ماکری در اواخر 2015 نقطه عطفی در اقتصاد آرژانتین بود.سرمایه گذاران امیدوار شدند که اقتصاد این کشور بعد از یک دوره طولانی رکود، رییس جمهور فعلی سیاست های مالی گذشته را کنار می گذارد. دولت این کشور بعد از 16 سال جدال، سرانجام سیاست های کنترل ارز را برداشت. بودجه آرژانتین برای اولین بار از سال 2001 از اوراق قرضه بین المللی و صندوق های تضمینی آمریکا استفاده کرد.

    برزیل،بالای 39 درصد

    شاخص باوستای بورس برزیل که کمترین رکورد را از بحران جهانی اقتصاد در سال 2008 داشت،درژانویه بیشترین رکورد را زد. سرمایه گذاران این کشور پیش بینی چرخش در سیاست های این کشور و شعله ور شدن بازار را دادند.

    تیم اداورد تحلیل گر داوجونز می گوید:« بازارهای برزیل به دلیل رسوایی پترائوس به صورت قابل ملاحظه ای در سطح پایینی از شاخص ها قرار داشتند. اما افزایش قیمت کالاها سبب شد تا بازار سهام و ارز بهبود یابند.صادرات برزیل که سنگ آهن ودانه های روغنی  است،با افزایش قیمت ها در وضعیت بهتری قرار گرفت.

    کانادا: بیش از 18 درصد

    مثل خیلی از بازارهای جهانی،شاخص سهام TSX، شاخص ترکیبی تورتنتو که از ژانویه در پایین ترین سطح قرار داشت،به تدریج رو به بهود گذاشت و سودها به بازار بازگشتند.متیو برانش استراتژیست کانادایی بازار سهام در نوامبر گفته بود که انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا برای کانادا مثبت خواهد بود و بازار سهام این کشور در نهایت از این انتخاب سود خواهد برد.

    این پیش بینی سرانجام سبب شد تا سیاست های نفتی به نتیجه رسیده و صادرات انرژی افزایش یابد.

    نروژ:بیش از 18 درصد

    همه شاخص های سهام اسلو از سال 2008 و به دنبال بحران جهانی اقتصاد شروع به رشد کرده اند.اگرچه تجربه یک شکست به دلیل کاهش قیمت نفت هم در این میان داشتند،اما اقتصاد نروژ  وابستگی شدیدی به اقتصاد نفت دارد،به همین دلیل  درست وقتی که از فوریه قیمت ها شروع به افزایش کرد،بازار سهام هم رشد پیدا کرد.

    نروژ بزرگترین شرکت های تجاری نفتی را در اختیار دارد.شرکت هایی مثل استات در سال 2016، اویل افزایش 26 درصدی در سهام خود تجربه کردند.همتای این شرکت یعنی  آکیر بی پی نیز بیش از 185 درصد سود برد.

    اندونزی:بیش از 15 درصد

    بازار سهام اندونزی مقدار زیادی در سال 2016 رشد داشت،اما در نهایت با 15 درصد رشد بسته شد.سیاست های بزرگ اندونزی امسال سبب رشد بازارهای سهام رشد ها دو رقمی تجربه کنند.

    رشد اقتصاد این کشور عمدتا به دلیل رشد مصرف ،بالا رفت . به این معنی است که  اقتصاد از رکود آینده ناشی از تجارت جهانی نسبتا رها شده است.

    صندوق بین المللی پول رشد اقتصاد این کشور را برای سال آینده 5.3 درصد پیش بینی کرده که سریعتر از 2016 است.

    انگلیس:بالاتر از 14 درصد

    شاخص 100 شرکت برتر بورس لندن  که امید رقابت و بالا رفتن شاخص ها در این سال برای آن وجود داشت، بعد از اینکه بریتانیا رای به ترک اتحادیه اروپا داد،از دست رفت.رایی که به برگزیت مشهور شد،سبب گردید تا ارز این کشور در مقابل دلار برای اولین بار در 31 سال گذشته سقوط کند.این اتفاق به گفته تحلیل گران محرکی برای بازار سهام شد.

    البته بانک مرکزی انگلیس پیش بینی می کند که با محرک های تقاضا اقتصاد این کشور و بازار سهام وضعیت متعادل تری در سال 2017 پیدا خواهد کرد.

    بزرگترین بازنده

    در حالی که بازار جهانی سهام بیشترین رشد را در سال 2016  داشته،تعداد انگشت شماری بازنده در این سال داشتند؛ایتالیا و چین بزرگترین بازنده ها تاکنون هستند.

    شاخص اصلی سهام ایتالیا با کاهش 11 درصدی  به دلیل  نگرانی درباره بحران بانکی مواجه بود.سهام بانکهای بزرگ به شدت کاهش یافت، به طوری که وزیر اقتصاد این کشور ناچار به کمک مالی برای  بانکها شد.

    بازار سهام چین همچنین درسال 2016 با افت دو رقمی بسته شد،این افت به خصوص زمانی که شاخص ها بین 25 تا 30 درصد طی یک هفته ارزش خود را از دست دادند،سبب ناامیدی شد.

    شاخص بورس ترکیبی شانگهای هم که یک شاخص سنتی اقتصاد چین است، در سال 2016 با 12 درصد کاهش ارزش بسته شد.شاخص کل بورس شنزن هم افتی  15 درصد داشت.

    برچسب ها