عصر خودرو

ثبات قیمتی را چگونه می‌توان پایدار کرد؟

فرمول ضدالتهاب در بازار دلار

عصر بازار- دلار در هفته گذشته بیشترین افت روزانه از ۱۱ آذر را تجربه کرد تا کمترین بازدهی هفتگی این ارز از میانه آبان ماه ثبت شود. این امر نشان می‌دهد فعلا انتظارات کاهشی تقویت شده است و از این رو بازارساز نیازمند اتخاذ تصمیم جدید است.

فرمول ضدالتهاب در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته کارشناسان بازارساز بهتر است در روزهای پیش رو به جای تمرکز بر کاهش قیمت در اندیشه مدیریت نوسان در سطوح کنونی باشد. در این حالت با افت دامنه نوسان احتمال التهاب در هفته‌های آتی کاهش پیدا می‌کند، اما اصرار بر کاهش قیمت می‌تواند انگیزه‌ای برای حملات جدید سفته‌بازی باشد.

در نهمین روز دی ماه، دلار بیشترین افت روزانه از 11 آذر را تجربه کرد تا کمترین بازدهی هفتگی این ارز از میانه آبان‌ماه ثبت شود. روز پنج‌شنبه، دلار با 65 تومان کاهش به قیمت 4هزار و 30 تومان رسید. البته بخش زیادی از افت شاخص ارزی در معاملات پشت‌خطی رقم خورد. شروع کاهشی این ارز در روز پنج‌شنبه مهم‌ترین نشانه ریزش پشت خطی آن بود. در ششمین روز هفته، معاملات دلار با قیمت 4 هزار و 40 تومان کلید خورد که 55 تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. به گفته فعالان، پس از پایین آمدن دلار از مرز 4 هزار و 100 تومان در پنجمین روز هفته، میزان فروش در ساعات انتهایی همان روز بالا رفت و اثر آن در ابتدای روز پنج‌شنبه انعکاس یافت. ادامه افت دلار در نهمین روز دی ماه موجب شد که میزان رشد هفتگی آن محدودتر و در نهایت به 6/ 0 درصد برسد که کمترین بازدهی از میانه آبان ماه بود. به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز، رشد تحرکات خالی‌فروشان، اظهارات بازارساز مبنی بر ادامه کاهش قیمت و انتظار افت تقاضا با پایان سال میلادی چهار عامل زمینه‌ساز سقوط دلار بودند.

با توجه به چنین عواملی انتظارات کاهشی تقویت و روند افزایشی فعلا متوقف شده است. در این شرایط، بازارساز برای جلوگیری از افزایش سطح نوسان، باید موقعیت جدیدی بگیرد تا تغییرات کاهشی دلار محدودتر شود. به گفته کارشناسان، اگر بازارساز به جای تمرکز بر کاهش نوسان‌ها، در اندیشه پایین بردن قیمت‌ها باشد، ممکن است عده‌ای در سطوح پایین‌تر، حمله‌های سفته‌بازانه انجام دهند. در چنین شرایطی، بازار بار دیگر با افزایش نوسان و کم‌ثباتی مواجه خواهد شد. پنج‌شنبه همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با 37 هزار تومان افت به قیمت یک‌میلیون و 167 هزار تومان رسید. این بیشترین افت فلز گرانبهای داخلی از 3 آذر سال 92 بود و موجب کاهش حباب آن تا آستانه 70 هزار تومان شد. این کاهش در حالی رقم خورد که سکه سه‌شنبه گذشته تا قیمت یک میلیون و 217 هزار تومان بالا رفته بود و با وجود افت دو روز انتهایی هفته توانست رشد هفتگی 7/ 1درصدی را به ثبت برساند.

بهای جهانی اونس که یکی از دو عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت سکه‌های طلا در بازار داخلی است، هفته‌ها تحت فشار بوده، اما در آخرین هفته سال میلادی، رشد از کف 10 ماهه را تجربه کرده است. اونس طلا که روز سه‌شنبه پس از تعطیلات کریسمس، با 5 دلار رشد به بهای 1138 دلار رسیده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تا قیمت‌های 1158 و 1159 دلار تعدیل شد. بازارهای جهانی روز جمعه را با قیمت 1160دلار آغاز کردند و بعد به نوسان پیرامون همین مرز ادامه دادند. بهایی که تا ساعت 8 جمعه شب به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1156دلار بود، گرچه قیمت نهایی آخرین روز کاری سال میلادی است که بازار داخلی شنبه را متاثر خواهد کرد. دلار که هفته گذشته به بالای مرز 4 هزار و 100تومان رفته بود، در آخرین روز هفته، به مرز 4 هزار تومان نزدیک شد. در ادامه روند کاهشی 2روز انتهایی هفته، افزایش فروش ارز در معاملات پشت‌خطی موجب شد که دلار ظهر جمعه در اتاق‌های مجازی حتی زیر 4 هزار تومان معامله شود. برخی فعالان باور دارند، روند کاهشی معاملات پشت‌خطی این ارز به معاملات نقدی هفته جاری نیز سرایت خواهد کرد. با این حال، تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند، بازارساز بهتر است هیجانات کاهش قیمت را مدیریت کند و مانع از افزایش سطح نوسانات شود. به گفته برخی از آنها، تا زمانی که شاخص دلاردر بازارهای جهانی قوی باشد، منطقی نخواهد بود که ارزش این ارز در بازار داخلی نیز افت زیادی را تجربه کند.

برچسب ها