عصر خودرو

چرا ارزش ریال ایران در برابر دلار به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ رسیده است

عصر بازار- هم‌اکنون ارزش ریال در برابر دلار به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ این دو ارز رسیده است که این مسئله می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.

چرا ارزش ریال ایران در برابر دلار به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ رسیده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از فارس، طی روزهای گذشته ارزش دلار به 4 هزار و 100 تومان افزایش یافته است که کمترین میزان در تاریخ مبادله این ارز محسوب می‌شود.

کارشناسان اقتصادی دلایل زیادی را به عنوان عوامل کاهش ارزش ریال در برابر دلار ارائه می‌دهند که شامل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین ابهامات پیش‌رو در انتخابات ریاست جمهوری آنها از جمله آنها هستند.

در گزارش یورو نیوز آمده است: افزایش بهره دلار از سوی بانک مرکزی این کشور به تقویت دلار در بازارهای ارزی از جمله ایران منجر شده است که این مسئله از جمله عوامل خارجی تأثیرگذار در برابری این دو ارز طی هفته‌های گذشته بوده است.

بانک مرکزی آمریکا اخیراً نرخ بهره دلار را یک بار دیگر 0.25 درصد افزایش داد که این مسئله به تقویت دلار در بازارهای جهانی منجر شد. یکی دیگر از عوامل خارجی تأثیرگذار بر بازار ارز جهانی و تقویت دلار بوده است.

از دیگر عوامل خارجی مؤثر بر تغییر برابری دلار - ریال و افزایش ارزش دلار در ایران پیروزی دونالد ترامپ بود که آینده توافق هسته‌ای را با ابهام مواجه کرده است.

از سوی دیگر در کنار عوامل خارجی عامل داخلی نیز به تقویت دلار در بازار ایران کمک کردند که از جمله آنها افزایش تقاضا از سوی مردم و همچنین دلالان است.

طی 10 سال گذشته ارزش ریال از 920 تومان در برابر دلار به 4100 تومان افزایش یافته است که معادل افزایش 450 درصدی ارزش دلار در برابر ریال بوده است. بخش قابل توجهی از این افزایش ارزش دلار در سال 2012 و اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و همچنین اعمال محدودیت در دسترسی ایران به دلار صورت گرفت.

طی سال گذشته ایران و گروه 5+1 به توافق هسته‌ای دست یافتند و همین امر دست ایران را در افزایش صادرات نفت و عقد قراردادهای بین‌المللی به ارزش دهها میلیارد دلار باز کرد. اما این توافق هسته‌ای نیز به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در ایران نتوانست گره از کار ریال بگشاید.

از نرخ بیکاری در ایران از سال 10.6 درصد در سال 2014 به 12.7 درصد طی سال جاری افزایش یافته است. در نرخ بیکاری جوانان نیز به 27 درصد رسیده است که این عوامل باعث واکنش معکوس ریال به توافق هسته‌ای است.

علی‌رغم آنچه گفته شد شرایط کنونی می‌تواند برای بخش صنعت ایران مفید باشد، چرا که جذابیت محصولات ایرانی را به دلیل کاهش هزینه‌های تولید در بازار بین‌المللی افزایش خواهد داد.

برچسب ها