عصر خودرو

امارات، هند و عراق خریداران اصلی محصولات ایران;

رکوردشکنی در صادرات پتروشیمی

عصر بازار- یک مسئول صنعت پتروشیمی اعلام کرد: رکورد صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته شکسته شد و امارات، هند، کره جنوبی و عراق مهم ترین مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی پارس جنوبی هستند.

رکوردشکنی در صادرات پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از ایرنا،  صادق حاجی پور  از مدیران پایانه مخازن و صادرات محصولات پتروشیمی پارس در عسلویه افزود: اوره، ال.پی.جی (گاز مایع) و پلی اتیلن بیشترین سهم را در صادرات محصولات پتروشیمی این منطقه دارا هستند.

وی گفت: محصولات پتروشیمی به صورت گاز، مایع و جامد از طریق سه اسکله فله بر، گازی و میعانات پایانه صادراتی محصولات پتروشیمی در عسلویه به بازارهای هدف ارسال می شود.
حاجی پور اضافه کرد: 15 اسکله در پایانه صادراتی عسلویه فعالیت دارد که سه اسکله به محصولات کانتینری اختصاص داشته و در بقیه اسکله ها محصولات گازی و مایعات بارگیری می شود.
این مسئول صنعت پتروشیمی گفت: کشتی های هفت تا 70 هزار تنی می توانند در پایانه صادراتی عسلویه بارگیری کنند.
وی اضافه کرد: کشتی های مخصوص حمل میعانات گازی که معمولا بزرگ تر از 70 هزار تنی هستند، از طریق گوی شناور در آب، میعانات را دریافت می کنند و نیاز به پهلوگیری در اسکله ندارند.
حاجی پور درباره صادرات ال پی جی (گاز مایع) گفت: هفتگی، یک یا دو کشتی 40 هزار تنی ال پی جی در این بندر بارگیری می کند که آن را به امارات، هند و عراق حمل می کنند.
ایران در سال گذشته بیش از 46 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرد که حدود ١٩ میلیون تن آن صادر شده است.
هنگام تحریم، بسیاری از بازارهای صادراتی ایران از دست رفت و رقیبان بین المللی و منطقه ای جای ایران را در بازار جهانی پتروشیمی گرفتند.
جمهوری اسلامی پیش از تشدید تحریم ها، بخشی از محصولات پتروشیمی تولیدی را به اروپا و آمریکا صادر می کرد، اما با آغاز روند تحریم ها، بازار صادراتی ایران در این مناطق نیز در اختیار کشورهای رقیب قرار گرفت.
همچنین در زمان تحریم، در روند انتقال درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای آسیایی و آفریقایی مشکلاتی وجود داشت که این موضوع نیز بر میزان صادرات به بازارهای سنتی در آسیا و کشورهای منطقه تاثیر منفی برجای گذاشته بود.
اجرایی شدن برجام، موانع همکاری با شرکت های بین المللی را برطرف و شرایط برای احیای بازارهای صادراتی ایران در آسیا، اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا فراهم شده است.

برچسب ها