عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راه اندازی معاملات آپشن؛

خیال سرمایه گذاران بازار طلا، تخت شد/ "پوشش ریسک" از طریق معاملات مشتقه

عصر بازار- زمانی که حلقه‌های ابزار در بازارهای مالی تکمیل نباشد نمی‌توان بهترین استراتژی را برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کرد. برای مثال در صورتی که شخصی در بازار نقدی طلا، اقدام به خرید می کند همیشه با ریسک کاهش قیمت طلا مواجه می شود اما با وجود بازار مشتقه سکه، خیال آسوده ای دارد به طوریکه حد زیادی از ریسک او، پوشش داده خواهد شد.

خیال سرمایه گذاران بازار طلا، تخت شد/ "پوشش ریسک" از طریق معاملات مشتقه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از بورس کالای ایران، حسام الدین جعفری، کارشناس بازار سرمایه درباره راه اندازی معالات آپشن سکه طلا در بورس کالا گفت: تاکنون اوراق مشتقه که در بورس کالا برای سکه طلا به کار گرفته شده با استقبال خوبی همرا بوده و می بایست برای رونق ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه فرهنگ سازی مناسب جهت آشنایی فعالان بازار با ابزار و کاربردهای آن صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود بازار آتی سکه طی سال های اخیر کمک زیادی را در راستای رونق معاملات آپشن  کرده است به طوریکه پس از رونق معاملات مشتقه سکه، این ابزارهای مالی برای سایر کالاها نیز به کار گرفته خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه قرارداد اختیار معامله به عنوان یکی از ابزارهای مهم پوشش ریسک در بازارهای مالی دنیا محسوب می شود، گفت: ابزارهایی مانند قرارداد آتی و اختیار معامله باید علاوه بر سکه طلا برای انواع دیگر کالاها مانند محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی که امکان استاندارد شدن را دارا هستند به کار گرفته شود که در حال حاضر این امر در دستور کار در بورس کالا قرار گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه به بورس های کالایی معتبر دنیا که دارای معاملات مشتقه کالایی قوی هستند اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران نیز علاوه بر تقویت معاملات فیزیکی در مسیر گسترش معاملات اوراق مشتقه و گواهی سپرده کالایی در حرکت است.

وی تفاوت معاملات آپشن با معاملات آتی سکه را اینگونه بیان کرد: تعهد طرفین، وجه تضمین، پرداخت هزینه، بروزرسانی حساب ها، ریسک طرفین معامله به عنوان تفاوت های موجود در معاملات آپشن و آتی سکه تعریف شده است.

وی در خصوص مزایای معاملات آپشن در بورس کالا گفت: پوشش ریسک، اهرم مالی(کاهش هزینه ها)، ریسک پایین و امکان بازدهی بالا، وجود استراتژی های متعدد معاملاتی به عنوان مهمترین مزایای موجود در معاملات آپشن است.

یک آپشن مناسب برای سرمایه گذاران

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، زمانی که حلقه‌های ابزار در بازارهای مالی تکمیل نباشد نمی‌توان بهترین استراتژی را برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کرد. برای مثال در صورتی که شخصی در بازار نقدی طلا، اقدام به خرید می کند همیشه با ریسک کاهش قیمت طلا مواجه می شود اما با وجود بازار مشتقه سکه به طور قطع این ریسک پوشش داده خواهد شد.

وی با اشاره به نگرانی های فعالان بازار جهت افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت طلا در بازار گفت: وجود این ابزارها در بورس کالا باعث شده تا افراد قادر به پوشش ریسک معاملات در بازار باشند، با توجه به اینکه طلا در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد دنیا به شمار می‌رود بنابراین در صورت فراهم کردن ابزارهای سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک برای طلا و نیز دیگر ابزارهایی که وابسته به طلا هستند  پوشش ریسک انجام خواهد شد.

جعفری به راه اندازی بازار آتی و آپشن ارز تاکید کرد و  گفت: در صورتی که پس از راه‌اندازی معاملات آپشن سکه، بازار آتی و آپشن ارز در بورس کالا راه اندازی شود به طور قطع در بهبود روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به تجربیات به دست آمده از طریق بازار آتی می توان معاملات آپشن پر رونقی را در بازار سرمایه تجربه کرد.

وی گفت: معاملات آپشن در بازار سرمایه برای سرمایه گذارانی که به اصطلاح پوشش دهندگان ریسک هستند و نیز افرادی که در بازار فعالیت می کنند بسیار مفید و مورد استفاده است و از این طریق می توانند بازده سرمایه گذاری خود را بهینه و ریسک آن را نیز کاهش دهند.

برچسب ها