عصر خودرو

گذری در تالار نقره ای طی هفته گذشته؛

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

گذری در تالار نقره ای طی هفته گذشته؛
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالای ایران نیز طی هفته گذشته با تاکید بر اینکه راه‌اندازی بازار آتی ارز منتظر اعلام بانک مرکزی است، گفت: زیر ساخت‌های نرم افزاری و قوانین راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده شده است.

حامد سلطانی‌نژاد درباره راه اندازی بازار آتی ارز گفت:‌ برای راه اندازی این بورس پیش نیازهایی لازم است که البته این پیش نیازها از جانب بازار پول مطرح شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار این بازار پیگیر اجرای سیاست‌هایی نظیر یکسان سازی نرخ ارز و همچنین راه‌اندازی بازار بین بانکی است.

آپشن فروش و ثبت در تاریخ بازار سرمایه

همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران اوایل هفته قبل از راه اندازی قرارداد اختیار فروش سکه نیز از چهارشنبه گذشته خبر داده بود. به گفته سلطانی نژاد، با توجه به روند قابل قبول معاملات قرارداد اختیار خرید سکه طلا، برگزاری دوره های آموزشی و همچنین درخواست مکرر فعالان بازار، از چهارشنبه قرارداد اختیار فروش (put option) سکه طلا برای سررسید اسفند امسال راه اندازی می شود. به این ترتیب در ساعت 11 و 18 دقیقه و 22 ثانیه روز چهارشنبه هشتم دی ماه سال 95، اولین معامله در بازار سرمایه ایران روی اختیار فروش سکه بهار آزادی سررسید اسفند 95 با قیمت اعمال هر سکه1،200،000 تومان انجام شد تا این ابزار معاملاتی نیز در بورس کالای ایران و در راستای پوشش نیاز فعالان بازار و سرمایه گذاران رونمایی شود.

امکان تنظیم بازار ارز با راه اندازی معاملات آتی

مدیرعامل بانک ملت نیز هفته گذشته به لزوم راه اندازی بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: قطعا فعالان بازار ارز از راه اندازی بازار آتی ارز استقبال می کنند زیرا این طرح به ثبات نرخ ارز کمک کرده و بسیاری از موارد را پیش بینی پذیر می کند؛ لذا زمانیکه عنصر نااطمینانی از بازار حذف شود طبیعتا فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در روندی رو به رشد قرار می گیرد.

هادی اخلاقی فیض آثار مهم ترین مزیت راه اندازی بازار آتی ارز پیش بینی پذیر کردن نرخ ارز برای فعالان اقتصادی دانست و گفت: بازار آتی ارز امکانی فراهم می کند تا عرضه و تقاضای ارز در محلی متمرکز و مدیریت پذیر صورت گیرد که این اتفاق به ثبات بازار کمک شایانی خواهد کرد.

پذیره نویسی صندوق طلا به زودی

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان از پذیره نویسی صندوق تخصصی طلا در آینده ی نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به صدور موافقت اصولی سازمان بورس با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالای ایران، این صندوق به عنوان اولین صندوق کالایی به زودی پذیره نویسی می شود.

علی تیموری به آخرین وضعیت راه اندازی صندوق طلا اشاره کرد و گفت: اقدامات مربوط به برگزاری مجمع موسسین و ثبت صندوق در حال انجام است تا مجوز پذیره نویسی صادر شود؛ با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می شود که پذیره نویسی اولین صندوق تخصصی طلا ظرف چند هفته آینده انجام شود.

آغاز عرضه گندم صادراتی

از چهارشنبه هفته گذشته براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، صادرات گندم ایرانی از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز شد.

امسال با توجه به خودکفایی در تولید گندم، صادرات این محصول از طریق بورس کالای ایران در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که براین اساس رینگ صادراتی بورس کالا از چهارشنبه گذشته 8 دی ماه میزبان عرضه های این محصول بود.

قیمت گذاری دستوری، مانع توسعه معادن

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت در رابطه با عرضه محصولات در بورس کالا گفت: دخالت‌های دولت در گذشته در مورد مکانیزم قیمت‌گذاری محصولات معدنی و فلزی مانع توسعه معادن شده بود اما هم اکنون شرکت ها می توانند براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و با قیمتی واقعی محصولاتشان را در بورس کالا به فروش برسانند.

جعفر سرقینی افزود: قیمت گذاری دستوری آفت توسعه معادن در کشور بوده که امروز با استفاده از ظرفیت بورس کالا، قیمت ها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و به صورت واقعی و شفاف کشف می شود که شرکت ها باید از این ظرفیت بهره ببرند.

بورس کالا نیاز واقعی کشور به مواد خام را مشخص می کند

از سویی رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران نیز طی هفته اخیر به مزایای اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: با اجرای این قانون ابتدا نیاز داخل کشف و تامین شده و در صورت عدم وجود خریدار ، مواد معدنی صادر می شود که این موضوع باعث کشف واقعی قیمت محصولات شده و به نفع صنعت است.

کیوان جعفری طهرانی به اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید و صادرات مواد خام معدنی در در صورت عدم وجود مشتری در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با تصمیم هیات وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهوری، قرار است از این پس مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شده و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کند که این اقدام باید به درستی اجرا شود تا در روند صادرات مواد معدنی مازاد نیاز داخل، خللی ایجاد نکند.

برچسب ها