عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا :

آینده اختیار معاملات روشن است

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران، آینده اختیار معاملات را در بازارهای مالی کشور، روشن و موفق ارزیابی کرد.

آینده اختیار معاملات روشن است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از سنا، حامد سلطانی نژاد  گفت: اگرچه معاملات اختیار پیچیدگی های بالایی دارد ولی بورس کالای ایران تجربه نزدیک به یک دهه معاملات مشتقه از نوع قراردادهای آتی را دارد که این امر خود باعث آموزش و فرهنگ سازی ضمنی در بین فعالان این بازار شده است؛ از طرفی تجربه نسبتاً موفق در زمان کوتاهی که از معاملات اختیار در بورس کالای ایران می گذرد، موید این مطلب است که آینده این معاملات در بورس کالای ایران و بازارهای مالی موفق خواهد بود. 

وی افزود:  آموزش گسترده از طریق ابزارهای متنوع آموزشی از جمله کلاس های مستمر و روزانه آموزشی در بورس کالای ایران، ایجاد محتوای آموزشی مناسب از جمله انیمیشن ها بروشورها و... کمک شایانی به فرهنگ سازی و آموزش فعالان بازار کرده است و خواهد کرد.
مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این سوال که نظر به کارکرد مهم مشتقات مالی بویژه اختیارات معامله و اینکه در حال حاضر امکان فروش استقراضی هم وجود ندارد، اختیارات معامله تا چه اندازه می تواند در بازار مالی ایران جایگاه خود را پیدا کند، گفت: در معاملات مشتقه کالایی چنین محدودیتی وجود ندارد و شروع قابل قبول و غیر منتظره معاملات نیز نشان می دهد، که آینده روشنی برای این ابزار در آینده وجود دارد.
وی اظهار داشت: در معاملات اختیار بورس کالای ایران با وجود سیستم مدیریت ریسک انجام معاملات در هر یک از طرفین خرید و فروش برای تمامی فعالان بازار فراهم است و مانع و محدودیتی برای فعالیت فعالان در هیچ سمتی از طرفین خرید و فروش وجود ندارد.
سلطانی نژاد، درخصوص چگونگی پوشش ریسک های اعتباری و نکول ممکن در اجرای تعهدات ناشر هم گفت: در بورس کالای ایران ریسک نکول ناشر اختیار از طریق سیستم مدیریت ریسک موجود که به صورت داخلی در بورس کالای ایران طراحی شده است، مورد پایش قرار گرفته و با اخذ وجوه تضمین لازم از طریق این سیستم ریسک معاملات پوشش داده می شود.
وی افزود: هیچ الزام یا شرایط خاصی برای ناشر در معاملات اختیار کالایی وجود ندارد وتمامی معامله گرانی که شرایط داشتن وجوه تضمین در حساب معاملات خود را رعایت کنند قادر به انجام معاملات خواهند بود.
مدیرعامل بورس کالا همچنین در خصوص انتشار قرارداد اختیار هم خاطر نشان کرد: اگرچه در بورس اوراق بهادار و در معاملات اختیار سهام محدودیت وجود دارد و در حال حاضر فقط سهامدار عمده می تواند اقدام به انتشار اختیار کند ولی این محدودیت موقتی است و با راه اندازی سیستم مدیریت ریسک در این بورس در آنجا هم این محدودیت بر طرف خواهد شد.

برچسب ها