عصر خودرو

قیمت نفت و فلزات پایه در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت

عصر بازار- قیمت نفت، کائوچو و فلزات مختلف امروز کار خود در سال ۲۰۱۶را با رشد قیمت های قابل توجه به پایان می برند. عامل اصلی رشد قیمت این کالاها پس از چند سال افت، کاهش تولید و انتظار تقویت تقاضا بوده است.

قیمت نفت و فلزات پایه در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از تسنیم، قیمت نفت، کائوچو و فلزات مختلف امروز کار خود در سال 2016 را با رشد قیمت های قابل توجه به پایان می برند. عامل اصلی رشد قیمت این کالاها پس از چند سال افت، کاهش تولید و انتظار تقویت تقاضا بوده است.

قیمت شاخص روی،  فولاد و کائوچو امسال همگی حدود 60 درصد افزایش داشته در حالی که نفت برنت افزایش قیمت بیش از 50 درصدی را تجربه کرده است.
کاهش تولید اعلام شده برای نفت که از سوی اوپک اعلام شده، تقاضای بیش از حد انتظار در بازار مهم چین برای کالاهای مختلف و انتظار افزایش هزینه ها در بخش های زیرساختی در آمریکا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری همگی در رشد قیمت ها موثر بوده اند.
در طی ماه های آینده، احتمالا قیمت نفت افزایش خواهد یافت و تا پایان سال 2017 به سمت 60 دلار حرکت خواهد کرد، اما تقویت دلار، افزایش صادرات نفت آمریکا و احتمال عمل نکردن اعضای اوپک به تعهداتشان در زمینه کاهش تولید موجب خواهد شد که این افزایش قیمت ها محدود باشد.
نوین ناح، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس گفت: «سرعت گرفتن کاهش تولید تولید کنندگان غیر عضو اوپک و تصمیم اوپک به کاهش تولید نقش مهمی در رشد قیمت نفت در سال 2016 داشته است.» وی در عین حال افزود، رشد تقاضای قوی نیز در تقویت قیمت ها نقش داشته است.
«اما فرآیند برقراری توازن مجدد در بازار هنوز در ابتدای راه  خود قرار دارد.»
قیمت شاخص کائوچو در مسیر ثبت بزرگترین رشد قیمت سالانه از سال 2009 تاکنون قرار دارد که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت نفت بوده است.
در بازار فلزات پایه، قیمت مس در مسیر افزایش حدودا 17 درصدی قرار دارد که اولین رشد سالانه از سال 2012 تاکنون خواهد بود.
قیمت فولاد که در ساخت و ساز استفاده دارد، امسال به دلیل هزینه های بالاتر از حد انتظار در بخش ساخت و ساز و زیرساخت ها و بالا رفتن قیمت زغال سنگ، بیش از 60 درصد افزایش یافته است.

برچسب ها