عصر خودرو

بارگیری کشتی‌های ۷۰ تا۷۰ هزار تنی در بندر پتروشیمی پارس

عصر بازار- کشیک ارشد بندر پتروشیمی پارس با بیان این‌که کشتی‌های با ظرفیت ۷۰ تا ۷۰ هزار تنی بارگیری می‌کنند، اظهار کرد: عمده محصولات اوره و LPG و عمده مقاصد صادرات کشورهای امارات، هند و عراق هستند.

بارگیری کشتی‌های ۷۰ تا۷۰ هزار تنی در بندر پتروشیمی پارس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از ایسنا، صادق حاجی‌پور در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع‌ها و طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی با بیان این‌که در بندر پتروشیمی پارس 15 پست اسکله برای صادرات محصولات پتروشیمی وجود دارد، توضیح داد: این 15 پست به سه قسمت صادرات گاز، صادرات میعانات و اسکله‌های فله تقسیم می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر از  آنجایی که محصولات پایین‌دستی شرکت‌های پتروشیمی به سرویس نیامده‌اند فعلا اسکله‌های فله خالی هستند، زیرا محصولی برای صادرات نیست.

کشیک ارشد بندر پتروشیمی پارس با اشاره به اسکله‌هایی که مربوط به میعانات است، اظهار کرد: همه محصولات پتروشیمی برزویه روی اسکله‌های چهار و پنج متمرکز است.

حاجی‌پور با تاکید بر این‌که کشتی‌هایی با ظرفیت70 تا 70 هزار تن در این بندر بارگیری می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته رکورد صادرات را زدیم، اما میزان صادرات امسال هنوز مشخص نیست، زیرا میزان صادرات ماه به ماه متفاوت است.

وی با بیان این‌که ظرفیت بندر پنج میلیون تن فله و کانتینری و 30 میلیون تن میعانات گازی در سال است، در مورد عمده محصولاتی که صادر می‌شود، توضیح داد: برخی محصولات مانند اوره مشتری ثابت دارند. اوره در اسکله 13 این بندر توسط نوار نقاله صادر می‌شود. البته ممکن است چند روز در ماه خالی باشد اما از آنجایی که اوره کود شیمیایی است همواره بارگیری می‌شود. محصول دیگر LPG است که از آنجایی که 40 درصد آن بوتان و 60 درصد آن پروپان است در فصل سرد مشتری بیشتری دارد.

کشیک ارشد بندر پتروشیمی پارس در مورد این‌که کدام کشورها مقصد محصولات این بندر هستند، گفت: عمده مقاصد امارات، هند و عراق است اما ما محدودیتی برای صادرات نداریم مگر این‌که به دلیل تحریم‌ها نتوانیم صادر کنیم. در حال حاضر هفته‌ای یک تا دو کشتی40هزار تنی LPG از این بندر به سه کشور امارات، هند و عراق صادر می‌شود.

حاجی‌پور در ادامه در مورد میعانات گازی توضیح داد: میعانات گازی در عسلویه وسط دریا بارگیری می‌شود و از آنجایی که توناژ آن بالا است کشتی‌های بالای70 هزار تن آنها را بارگیری می‌کنند. از ابتدا در طراحی این کشتی‌ها بارگیری در وسط دریا دیده شده است.

وی ادامه داد: محصولات مایع در این بندر عبارتند از برزن، پارازایلین، رافینت و غیره که متعلق به شرکت برزویه است متانول که متعلق به پتروشیمی زاگرس است، EG و MEG متعلق به شرکت فرساشیمی و مروارید، بوتادین متعلق به پتروشیمی جم و غیره می‌شود.

کشیک ارشد بندر پتروشیمی پارس در ادامه در مورد ویچکت کشتی‌ها، اظهار کرد: هنگامی که کشتی برای بارگیری پهلو می‌گیرد ابتدا مخازن آن چک می‌شود و اگر آلوده نباشد در آن بارگیری انجام می‌شود. همچنین برای اطمینان از کیفیت محصول و این‌که کیفیت محصولی که قرار است بارگیری شود همان کیفیتی است که بین خریدار و فروشنده توافق شده قبل از بارگیری از محصول نمونه‌گیری می‌شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که در دو مورد مذکور مشکلی نداشته باشد مجاز به بارگیری هستیم به همین دلیل امکان ویچکت کشتی بسیار کم است.

حاجی‌پور در مورد محصولاتی که با توناژ بالا صادر می‌شوند، گفت: LPG (بوتان پروپان)، اوره، هوینت، رافینیت که برای بنزین‌سازی استفاده می‌شود و خوراک اولیه بنزین است به دلیل ماهیتی که دارند فروش و صادرات آنها بیشتر است.

برچسب ها