عصر خودرو

دلار سرگردان "یلن" و "ترامپ"

عصر بازار- با اینکه دلار بعد از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آمریکا رکورد افزایش ارزش در سالهای اخیر را شکست و در ادامه اظهارات خانم یلن موجب ادامه روند تقویت آن شد ولی تحلیلگران براین باورند که اگر ترامپ از مواضع قبلی خود در مسایل اقتصادی کوتاه آید، نباید از کاهش سریع ارزش دلار تعجب کرد.

دلار سرگردان "یلن" و "ترامپ"
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از ایسنا، بعد از تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره که خود سایر بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده و موجبات تقویت ارزش دلار را به طور بی‌سابقه‌ای فراهم کرد، در هفته گذشته شاخص این ارز تنها حدود 0.14 درصد رشد کرد و تقویت شد. اظهارات "خانم یلن"، رییس کل فدرال رزرو درباره شرایط مثبت آمریکا و عدم لزوم مداخله بانک مرکزی از طریق ابزارهای پولی برای کمک به رشد اقتصادی باز هم زمینه‌ تقویت دلار را فراهم آورد. اما این تقویت در مقایسه با هفته‌های اخیر و بعد از افزایش نرخ بهره آمریکا چشم گیر نبود و نشان از رقم خوردن روندی خاصی نداشت.

این در حالی است که از هشتم نوامبر که ترامپ که در انتخابات آمریکا به پیروزی رسید تاکنون شاخص دلار تا حدود 5.5 درصد افزایش یافته است. افزایشی که این شاخص را به بالاترین سقف در 14 سال اخیر رسانده که در مقایسه با شش ارز باثبات و معتبر جهانی افزایش کمی محسوب نمی‌شود.

دلایل تقویت دلار در بازهای جهانی بارها و از سوی تحلیلگران و کارشناسان عنوان شد، اما از نگاه بانک مرکزی تداوم اثر این عوامل در سال جدید میلادی است. به‌طور مشخص واگرایی سیاست پولی آمریکا با سایر بانک‌های مرکزی مهم جهان پررنگ‌تر از قبل شده است. "خانم یلن" در هفته گذشته  بعد از تصمیم فدرال رزرو برای تغییر نرخ بهره آمریکا سخنانی داشت که احتمال افزایش نرخ بهره را در سه مرحله و یا حتی بیشتر  را در سال آینده میلادی تقویت می‌کند. البته ریسکی هم در ارتباط با تقویت دلار در سال 2017 وجود دارد. بخش زیادی از تقویت دلار به دلیل وعده‌های اقتصادی ترامپ از جمله افزایش مخارج دولتی و کاهش مالیات بر می‌گردد.

با این‌که کنگره آمریکا یکدست در اختیار حزب جمهوری‌خواه قرار دارد اما ممکن است در مقابل خواسته‌های ترامپ مقاومت کند. حتی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که حتی ممکن است ترامپ از مواضع قبلی خود در برابر مسائل اقتصادی عقب‌نشینی کند که اگر این اتفاق رخ دهد نباید از کاهش سریع دلار در مدتی حتی کوتاه‌تر از دو ماه متعجب شد.

دلار  قوی می‌تواند از طریق کاهش سود شرکت‌های آمریکایی فعال در بازارهای بین‌المللی به دلیل کاهش قدرت رقابت آنها آسیب وارد کند. از این‌رو سیاست‌گذاران اقتصادی این کشور از افت ارزش دلار استقبال خواهند کرد و آن را به نفع رشد اقتصادی خود می‌دانند. در هفته گذشته در بازار جهانی ارز روند خاصی وجود نداشت و حتی نسبت به اخبار مثبت آمریکا در آن زمان به خصوص افزایش فروش خانه‌های نوساز و تقویت اعتماد تجاری واکنش خاصی نشان نداد.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران دلار آمریکا در برابر دلار استرالیا، پوند، دلار کانادا و وون کره جنوبی تقویت شد، اما در برابر یورو، ین و کرون سوئد تضعیف شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد بعد از تعطیلات روند صعودی دلار از سرگرفته شود هرچند شیب افزایش آن بسیار کندتر از آن خواهد بود که در دو ماه گذشته تجربه شد.

برچسب ها