عصر خودرو

اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت

عصر بازار- در هفته جاری،درخواست بخشودگی جرایم یک واردکننده لوازم خانگی خارجی توسط نعمت زاده،اعلام رشداقتصادی ۴.۵ درصدی ازسوی نوبخت وابطال دستورالعمل عدالت دستمزد ازجمله اخبارپرسر و صدای حوزه اقتصادبود.

اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از مهر، ارسال نامه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک و در خواست بخشودگی جرایم یک واردکننده لوازم خانگی کره ای، هشدار احمد توکلی به معاون اول رییس جمهور نسبت به مواضع فسادزای وزیر صنعت، اظهار امیدواری نوبخت برای کاهش نرخ ارز، گسترش شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور، افزایش چشمگیر قیمت گوشت گوسفندی در بازار، ابطال دستورالعمل «عدالت دستمزد» و اعلام چگونگی پرداخت کسورات اضافه کار بازنشستگان از جمله مهم‌ترین اخبار اقتصادی در هفته جاری بود.

براساس این گزارش، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در هفته جاری با ارسال نامه ای به گمرک خواستار بخشودگی جرایم یک واردکننده لوازم خانگی کره ای شده است و این در شرایطی است که چنین دیدگاه یا حمایتی از وی در بازارهای صادراتی به چشم نمی خورد؛ نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی پیدا کرد، واکنش صادرکنندگان را نیز در پی داشت در همین زمینه رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  گفت:  تأثیر روانی این نامه برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران مثبت است چرا که برای اولین بار در تاریخ اقتصاد بعد از انقلاب یک وزیر، تمام قد با نوشتن یک نامه برای یک شرکت بخش خصوصی به حمایت از او برخاسته و این از لحاظ فضای کسب و کار نکته مثبتی به شمار می‌رود.

محمد لاهوتی تصریح کرد: البته اینجا گونه‌ای از دوگانگی مطرح می‌شود و آن، اینکه چرا مشکلاتی که برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان در داخل کشور پیش می‌آید و مکاتباتی با وزیر صورت می‌دهند، نامه‌هایشان بدون جواب می‌ماند.

هشدار  توکلی درباره مواضع فسادزای وزیر صنعت

براساس این گزارش، در هفته جاری احمد توکلی در نامه ای به جهانگیری معاون اول رییس جمهور نسبت به مواضع فسادزای وزیر صنعت  هشدار داد.

توکلی اول آبان ماه امسال نیز در یک برنامه تلویزیونی از رانت جویی هزارمیلیاردی در وزارت صنعت خبر داد و گفت: آقای نعمت زاده برای یک منفعت فردی تصمیم داشت محصولات پتروشیمی را از بورس کالا خارج کند که با همکاری دولت جلوی آن گرفته شد.

رشداقتصادی بدون نفت4.5درصد

از دیگر اخبار مهم حوزه اقتصادی سخنان سخنگوی دولت در نشست خبری خود بود که اعلام کرد: رشد اقتصادی بدون نفت، 4.5درصد و با نفت 6.5درصد است.

محمدباقر نوبخت همچنین اظهارداشت: امیدواریم قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.

وی در خصوص رشد اقتصادی اعلام شده برای نیمه اول امسال نیز گفت: جزئیات نرخ رشد اقتصادی فردا اعلام می‌شود، اما باید توجه داشت که 4.5 درصد از این رشد حاصله، ناشی از فعالیت‌های غیرنفتی است و البته رشد اقتصادی با احتساب نفت به 6.5 درصد رسیده است.

 بانک مرکزی اواخر آذرماه رشد اقتصادی در نیمه اول امسال را 7.4 درصد اعلام کرده بود.

سرایت آنفلوانزای پرندگان به استان‌های قزوین و گلستان

براساس این گزارش، طبق اعلام رئیس سازمان دامپزشکی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های قزوین و گلستان و در دو تالاب میانکاله و میغان نیز گزارش شده است.

مهدی خلج با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا در استان‌های تهران، کرمانشاه و قم با تلاش ادارات دامپزشکی، استانداری‌ها و پرورش دهندگان طیور مهار شده است، افزود: براساس گزارش بازرسان دامپزشکی یک واحد مرغداری در قزوین و یک واحد نیز دراستان گلستان به ویروس آنفلوانزای اچ 5 ان 8 آلوده شده است.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری هستند، افزود: براساس مشاهدات و نتایج آزمایشات در دو تالاب میانکاله در استان گلستان و تالاب میغان در استان مرکزی وجود این بیماری اثبات شده است.
قیمت گوشت اوج گرفت

قیمت گوشت گوسفندی نیز در روزهای گذشته  بار دیگر اوج گرفت و به حدود 40 هزارتومان رسید، درحالی که اتحادیه گوشت گوسفندی کمبود دام و قاچاق را از جمله دلایل این امر عنوان می‌کند، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

چگونگی پرداخت کسورات اضافه کار بازنشستگان اعلام شد

براساس این گزارش،  دولت در مصوبه ای جدید سازمان تامین اجتماعی را موظف کرد کسورات از اضافه کار قبل از 17 تیرماه 93 حقوق بازنشستگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی را محاسبه و پرداخت کند همچنین وزارت کار با ابلاغ بخشنامه ای، ابطال دستورالعمل های «برقراری عدالت مزدی برای کارهای هم ارزش در شرایط یکسان» را رسما پذیرفت که این خبر نیز از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه کار و تعاون در هفته جاری بوده است.

امضای قراردادهای جدید فروش نفت ایران به انگلیس

از اخبار مهم حوزه انرژی نیز امضای قرارداد فروش نفت ایران به انگلیس بود؛ در این زمینه مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با مهر  از امضای قراردادهای جدید فروش تک محموله نفت خام و میعانات گازی ایران با دو شرکت بزرگ نفتی انگلیسی خبر داد.

سیدمحسن قمصری درباره آخرین وضعیت فروش نفت خام ایران به شرکت‌های انگلیسی، گفت: پس از فروش اولین تک محموله نفت خام و میعانات گازی ایران با دو شرکت شل و برتیش پترولیوم، فروش نفت به این دو شرکت انگلیسی افزایش یافته است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه تاکنون دو تا سه تک محموله نفت خام به این دو شرکت انگلیسی فروخته شده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود فروش تک محموله نفت خام و یا میعانات گازی به شرکت‌های برتیش پترولیوم و شل افزایش یابد.

قیمت ‌مسکن 7درصد افزایش یافت

یکی ازمهمترین خبرهایی که طی هفته جاری در حوزه راه و مسکن منتشر شد، اعلام افزایش قیمت مسکن در آذرماه سالجاری نسبت به مشابه سال گذشته بود، براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران در آذر امسال، 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به سال قبل 7.7 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذرماه سال 1395، به 11.8 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.1 و 5.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد

اظهارنظرمدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درباره تمایل این شرکت به آزادسازی نرخ تعرفه خدمات فرودگاهی از دیگر خبرهای مهم حوزه راه بود، رحمت الله مهابادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آزاد سازی نرخ تعرفه خدمات فرودگاهی وابسته به تصمیم دولت و سازمان هواپیمایی کشوری است و موجب افزایش قیمت بلیت هواپیما نمی شود.

وی ضمن اشاره به هزینه های پایین خدمات فرودگاهی در ایران، اظهار داشت: حداکثر  3 درصد از هزینه عملیات خطوط هوایی مربوط به مجموعه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی است بنابراین افزایش خدمات فرودگاهی فشاری را به شرکت های هوایی و همچنین مسافران وارد نمی کند.

برچسب ها