عصر خودرو

خودپردازهای غیر بانکی فعال می‌شوند;

ورود نسل جدید خودپردازهای غیربانکی زیر نگاه بانک مرکزی

عصر بازار- یک کارشناس بانکداری الکترونیک از بررسی طرح نسل جدید خودپردازها بانظارت بانک مرکزی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح خودپردازهای غیر بانکی فعال می شوند.

ورود نسل جدید خودپردازهای غیربانکی زیر نگاه بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از اقتصادآنلاین، امیرحسین فتاحی افزود: این مدل جدید به دنبال ارائه خدمات هوشمند است تا شرکت های غیربانکی، بتوانند سرویس‌هایی که در بانک انجام می‌شود را هم ارائه کنند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، وی ادامه داد: به عنوان نمونه اجرای شبکه مستقل خودپرداز جدا از بانک، یک نمونه از طرح‌ها در این زمینه است که در دنیا یک مدل شناخته شده است و ما می‌توانیم نظارتِ خودپردازها، سرویس‌دهی، حمل و نقل پول و ... را در این بخش دنبال کنیم و در حال حاضر تحقق این موارد تحت نظارت بانک مرکزی، در دستور کار است. این طرح می‌تواند کمک کند که به نوعی خدمات حرفه‌ای‌تر بانکی، خارج از شبکه بانکی کشور، به وسیله شرکت‌های فعال در این عرصه ارائه شود و این موضوع کمک می‌کند که بانک‌ها از حوزه اجرای صرف بسیاری از امور خارج شوند تا بتوانند به کار اصلی خود که می‌توان گفت مدیریت داده‌های با ارزش بانکی است، بپردازند. البته در این زمینه با بانک ملی در مدیریت مناسب داده‌ها همکاری هایی انجام شده تا بانک بتواند در تشخیص سرویس‌های مناسب‌تر برای مشتریان اقدامات دقیق‌تری داشته باشد.

او گفت: مباحث مربوط به مدیریت داده‌ها، تأثیرات هزینه‌ای، بازاریابی، رفتارشناسی مشتریان، نیازسنجی جامعه و طراحی سرویس‌هایی مطابق با نیازهای روز مردم، نه صرفاً آن چیزی است که خود بانک به صورت یکطرفه طراحی و ارائه کند بلکه از حداقل کارهایی است که در دنیا در زمینه هوشمندسازی نظام‌های پرداخت، انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به طور قطع، همه باید تلاش کنند که به این سمت بروند ولی به نظر می‌رسد فاصله بانکداری در ایران با نظام‌های نوین پرداخت، اندکی زیاد است. نکته دیگری که در هوشمندسازی نظام‌های پرداخت و بانکی تأثیر عمیقی دارد این است که شبکه بانکی کشور باید از اجرای بسیاری از کارها فارغ شود.
مدیرعامل ایران ارقام با بیان اینکه، زمانی که زیرساخت‌ها در حوزه بانکداری الکترونیک کامل‌تر می‌شود به همان نسبت نیز، سرعت گردش پول بالاتر می‌رود، اظهار داشت:این موضوع نشان می‌دهد که وقتی در بانکداری الکترونیک گردش پول تریلیون تومانی اتفاق می افتد؛ یعنی زیرساخت ها فراهم شده و ما در سال‌های گذشته، این ظرفیت‌ها را نداشتیم و امروز به دلیل کامل‌تر شدن زیر ساخت‌ها، سرعت گردش پول هم افزایش یافته است.
فتاحی خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که چون کارها از طریق بانک‌ها انجام می‌شوند از آن‌سو داده‌ها و آمارها نیز به صورت شفاف قابل دستیابی و استخراج است و قبلاً، چون از کانال بانک‌ها نبود و ابزارهای بانکی وجود نداشت، شفافیتی نیز نداشتیم.
وی گفت: منظور این است کاری که شرکت‌های پرداخت می‌توانند در این نقل و انتقال وجوه انجام دهند این است که ما به عنوان شرکت‌های فعال، در حوزه خدمات پولی و بانکی تلاش کنیم که زیرساخت‌های مناسب با هزینه‌های کمتر، ایجاد شود که کمک می‌کند تا بانک‌ها نیز بتوانند هزینه تمام شده پول را کاهش دهند و زمانی که بانک به عنوان مدیر نقل و انتقال پول در این بخش هزینه کمتری داشته باشد می‌تواند هزینه مصرف پول و تزریق آن به جامعه را نیز ارزان‌تر دنبال کند. در این بخش ما به عنوان شریکان بانک‌ها می‌توانیم یک بازیگر فعال باشیم؛ که بتوانیم به این شبکه که بخش مهمی از هزینه‌ها، در حوزه عملیات خدمات الکترونیک و هوشمند است را کاهش دهیم و مناسب‌سازی کنیم.
ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، 13 و 14 دی ماه 95 توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها