عصر خودرو

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اعلام کرد:

شرط یکسان‌سازی نرخ ارز

عصر بازار- مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اعلام اینکه باکاهش تقاضا و افزایش عرضه، روند نزولی نرخ ارز ادامه می یابد، گفت:یکسان سازی نرخ ارز زمانی انجام می شود که فاصله نرخ بازار آزاد و بازار بین بانکی رسمی، به دامنه نوسان ۲ درصد برسد.

شرط یکسان‌سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از تسنیم، صمد کریمی افزود: تلاش می کنیم تقاضای واقعی را پوشش دهیم البته تجارت غیررسمی و قاچاق کالا و ارز اگرچه کاهش یافته است اما با حجم بالایی که دارد تکانه های زیادی به نرخ ارز وارد می کند.

وی با بیان اینکه حجم بالای قاچاق می تواند تقاضای زیادی برای ارز در بازار ایجاد کند ، اضافه کرد: نرخ را بازار مشخص و بانک مرکزی نوسانات را کنترل می کند اما اگر بانک مرکزی و دیگر دستگاه ها روی بخش غیررسمی تجارت بیشتر تمرکز کنند تکانه های ارزی به این شکل نخواهیم داشت.

کریمی گفت: براساس تحلیل تاریخی که از بازار ارز کشور داریم معمولا در اواخر پاییز و اوایل زمستان نوسان ها تشدید می شود اما امسال عوامل دیگری از جمله تقویت دلار در بازارهای جهانی، افزایش تقاضای احتیاطی، سفته بازی و تبدیل دارایی به ارز در بازار ارز، تقاضای جدید، افزایش نرخ حواله درهم امارات، قاچاق کالا و ارز در کنار افزایش تقاضای تجاری به بیشتر شدن دامنه نوسان نرخ ارز کمک کرد.

وی افزود : ما مدیریت انتظارات کردیم ، حجم عرضه را در بازار بین بانکی ارز و بازار آزاد افزایش دادیم ضمن اینکه به بانک ها هم ارز به به نرخ بازار می فروشیم یعنی بانک ها می توانند در بازار بین بانکی به نرخ بازار از ما خرید کنند.

کریمی گفت: بازار ارز را رصد و تحلیل می کنیم ، مازاد تقاضا را شناسایی کردیم و می دانیم تا چه حد تجارت گسترده غیررسمی در کشور وجود دارد و چگونه بازار را تنظیم کنیم.

وی افزود : پیش بینی می کنیم تا پایان سال نوسان نرخ و شاخص ارز در بازار محدود شود و باتوجه به افزایش عرضه بانک مرکزی و افزایش عرضه از سوی صادرکنندگان غیرنفتی به ویژه شرکت های عمده پتروشیمی، نوسانات کنترل شود و روند نزولی قیمت ارز مانند سال های گذشته ادامه یابد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به تجربه سال های تاریخی گفت: اوج قیمت ارز، در ماه دی است ، پارسال 21 دی بود و امسال هم اوج قیمت در ماه دی است، البته در پایان سال میلادی تقاضای تجاری به شدت افزایش می یابد و تسویه های بنگاه های اقتصادی در این زمان است که به افزایش تقاضا و بیشتر شدن نوسان نرخ ارز کمک می کند.

کریمی با بیان اینکه نرخ ارز در چارچوب نظام شناور مدیریت شده ، هدایت می شود ، گفت : علاوه بر تورم ، تراز تجاری ، تراز پرداخت ها و نرخ های برابری در بازارهای ارز خارجی نیز در نرخ ارز موثر است.

وی افزود : نوسات نرخ ارز از 28 و 3 دهم درصد در سال 91 به حدود 3 و 9 دهم درصد رسیده در حالی که در شهریورماه 1 و 3 دهم درصد بوده است ؛ بنابر این نوسان کنترل شده است.

کریمی گفت : فاصله میان نرخ بازار آزاد و بازار بین بانکی با روند کاهشی به 13 درصد رسیده بود که در نوسان اخیر به 22 و 7 دهم درصد رسید ، البته با کاهشی که در نرخ ارز آغاز شد و ادامه این روند کاهشی ، فاصله میان نرخ بازار آزاد و بازار بین بانکی کمتر خواهد شد.

کریمی درباره زمان یکسان سازی و تک نرخی شدن ارز گفت : یکسان سازی نرخ ارز زمانی انجام می شود که فاصله نرخ بازار آزاد و بازار بین بانکی رسمی، به دامنه نوسان 2 درصد برسد اما برای یکسان سازی الزاماتی داریم و باید دارایی های بانک مرکزی به سمت نقد شوندگی بالا حرکت کند.

وی همچنین گفت: صادرکنندگان غیرنفتی به ویژه صادرکنندگان پتروشیمی با عرضه ارز به تنظیم بازار کمک می کنند و همیشه در این بازار حضور دارند اما بخشی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به واردات مواد اولیه این فعالان اقتصادی اختصاص می یابد که می تواند بخشی از تقاضای بازار را پوشش دهد.

کریمی گفت : با توجه به روند تحولات عرضه و تقاضای بازار، در سه ماه پایانی سال، روند نرخ، همیشه نزولی است اما بانک مرکزی هم تا پایان سال ، فروش خود را در بازار آزاد و بازار رسمی بین بانکی افزایش خواهد داد یعنی با تقویت بردار و کاهش تقاضا، نوسانات کمتر می شود که در تعادل بخشی به بازار در نرخ های کمتر کمک می کند.

وی افزود: توصیه می کنیم افراد حقیقی یا حقوقی که به دنبال سفته بازی، تقاضای احتیاطی یا تبدیل دارایی هستند به هیچ عنوان وارد این بازار نشوند زیرا بازار روند باثبات خود را خواهد داشت.

برچسب ها