عصر خودرو

کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا به سود چه کسانی است؟

تحلیل یورونیوز از سقوط ارزش ریال

عصر بازار- واحد پول ملی ایران در روزهای گذشته شاهد پایین ترین ارزش خود در برابر دلار آمریکا در تاریخ این کشور است؛ هر دلار روز چهارشنبه در بازار ایران به قیمت ۴۱۶۰۰ ریال عرضه شده است.

تحلیل یورونیوز از سقوط ارزش ریال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از اقتصادآنلاین، وب سایت شبکه خبری" یورو نیوز" اروپا با نگاهی به افت قابل توجه ارزش ریال ایرانی در برابر دلار آمریکا در روزهای گذشته دو دلیل عمده خارجی را برای آن ذکر کرده و نوشت: یک دلیل عمده تقویت ارزش دلار ، افزایش نرخ بهره در آمریکاست که در روزها و هفته های گذشته ارزش دلار آمریکا را در برابر دیگر ارزها در بازار جهانی تقویت کرده است و دلیل دیگر به قدرت رسیدن دونالد ترامپ درآمریکاست که نگرانی ها درباره آینده توافق هسته ای با ایران را افزایش داده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، به نوشته یورو نیوز البته عوامل داخلی چندی نیز در افزایش اخیر ارزش دلار در برابر ریال ایرانی موثر هستند از جمله افزایش تقاضای خرید داخلی از سوی مسافران و بازرگانان و برخی دیگر از عوامل داخلی.

بر اساس این گزارش ارزش ریال ایرانی در یک دهه گذشته در برابر دلار بیش از 450 درصد کاهش داشته است و از نرخ برابری 9200 ریال  در برابر هر دلار آمریکا در سال 1385 به 41600 ریال در برابر هر دلار در روزهای اخیر رسیده است.
تحلیل یورو نیوز از دلایل احتمالی سقوط ارزش ریال در برابر دلار
بیشترین کاهش ارزش ریال در سال 2012  (1391) و همزمان با اعمال تحریم های نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه فعالیت های هسته ای ایران صورت گرفت و آن هنگامی بود که ارزش ریال ایرانی به یکباره نزدیک به 50 درصد در برابر ارزهای خارجی کاهش یافت.
به نوشته این گزارش از زمان انعقاد توافق هسته ای (برجام) در تابستان سال 2015  ایران توانسته تولیدات و صادرات نفت خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد و سهم سابق خود در بازار جهانی نفت را بازیابد و همزمان تهران قراردادهایی به ارزش دهها میلیارد دلار برای خرید هواپیماهای مسافربری از دو کمپانی ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا منعقد کرده است.
ریال ایرانی که در ابتدای توافق برجام تقویت شده بود این روزها به پایین ترین ارزش خود در برابر دلار آمریکا در طول تاریخ رسیده است. همچنین نرخ رسمی بیکاری در ایران افزایش یافته و آمارهای رسمی دولت نشان می دهد از 10.6 درصد در سال 2014 به 12.7 درصد در سال جاری میلادی رسیده است و این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان حدود 27 درصد است.
به رغم این واقعیت ها اما کارشناسان پیش بینی می کنند کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا به نفع برخی صنایع داخلی ایران و افزایش ارزش صادرات آنها به بازارهای جهانی خواهد بود.

برچسب ها