عصر خودرو

۹.۱ هزار میلیارد ریال سهم دولتی تا پایان پاییز واگذار شد

عصر بازار- سازمان خصوصی سازی از آغاز امسال تاکنون ۹ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال سهم دولتی را واگذار کرده که از این میزان، ۶ هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است.

۹.۱ هزار میلیارد ریال سهم دولتی تا پایان پاییز واگذار شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از سازمان خصوصی سازی، از آغاز امسال تاکنون از 9 هزار و 101 میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده، 2 هزار و 278 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار و 522 میلیارد ریال در فرابورس فروخته شد.

همچنین از 9 هزار و 101 میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده، هفت هزار و 837 میلیارد ریال به صورت بلوکی، یک هزار و 180 میلیارد ریال به صورت تدریجی و 83 میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شد.
از این میزان واگذاری، هشت هزار و 905 میلیارد ریال مربوط به شرکت های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 196 میلیارد ریال مربوط به شرکت های گروه دو ماده 2 این قانون بود.
به استناد ماده دو فصل دوم سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، دولت مجاز و مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت های «گروه یک» را تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال 1388 به بخش خصوصی واگذار کند اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاره شده است.
همچنین در تبصره های ماده 3 فصل 2 این قانون درباره شرکت های «گروه 2» آمده که دولت مجاز و مکلف است به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و 80 درصد باقیمانده را به بخش های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی تا پایان سال 1393 واگذار کند که این مهلت تا سال 1395 تمدید شده است.
بنابراین بر اساس قانون بودجه قرار بود پارسال 181 هزار میلیارد ریال از محل واگذاری ها به خزانه واریز شود که 113 هزار میلیارد ریال آن معادل 70 درصد اهداف محقق شد.
به گفته رییس کل سازمان خصوصی سازی، پارسال نام 120 شرکت در فهرست واگذاری های این سازمان قرار داشت که 30 شرکت از آنها واگذار شد.

برچسب ها