عصر خودرو

معرفی صرافان متخلف به نیروی انتظامی؛

اولتیماتوم بانک مرکزی به بازار ارز

عصر بازار- بانک‌مرکزی در راستای برخورد با فعالیت‌های سوداگرانه بازار ارز اسامی اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش عمده می‌کنند را به منظور بررسی، به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد کرد.

اولتیماتوم بانک مرکزی به بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از مهر، بازار ارز یکی دو هفته‌ای هست که با تلاطم مواجه شده و اگرچه مقامات ارشد دولتی، نرخ‌ها در آن را غیرواقعی می‌دانند؛ اما هنوز بازار متلاطم است و قیمت در جریان معاملات امروز به 4138 تومان هم رسیده است؛ این در شرایطی است که بانک مرکزی اقداماتی را آغاز کرده که بتواند با متخلفان و سوداگران در بازار ارز برخورد کند.

به همین جهت، طی روزهای گذشته بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا برای خرید و فروش ارز به بانکها مراجعه کنند و البته قول داد که ارز مورد نیاز آنها در بانکها، به میزان کافی تامین شود.

اکنون هم سیاستگذار پولی و ارزی کشور اعلام کرده که در راستای برخورد با فعالیت‌های سوداگرانه بازار ارز، اسامی اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش عمده ارز می‌کنند، به منظور بررسی به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد. اما نکته حائز اهمیت آن است که فعالیت برخی صرافی‌ها در بازار با تخلف مواجه شده که بانک مرکزی به این گروه هم اولتیماتوم داده تا رفتار خود را اصلاح کنند، در غیر این صورت، او قرار است اسامی صرافی‌های متخلف را به نیروی انتظامی ارسال کند.

این تذکر بانک مرکزی به صرافی‌ها در شرایطی است که خبرگزاری مهر، طی هفته‌های گذشته از برخی رفتارهای صرافی‌های متخلف در بازار ارز پرده برداشته بود که این موضوع البته، با واکنش شدید کانون صرافان مواجه شد. 

حال فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به نوسانات هفته‌های اخیر در بازار ارز می‌گوید که مولفه‌های اقتصاد کلان کشور طی سال‌ جاری، مثبت ارزیابی می‌شود و بر اساس شاخص‌های اقتصاد کلان کشور، قیمت برابری ریال در مقابل سایر ارزها نباید از نوسان شدید روزهای اخیر برخوردار باشد؛  لیکن نوسانات هفته‌های اخیر عمدتاً با مقاصد سوداگرانه ایجاد شده است.

او می‌افزاید: در حال حاضر منابع ارزی کشور از کفایت لازم برای تأمین ارز واردکنندگان کالا و تأمین خدمات برخوردار است و امکان تأمین ارز از طریق مجاری قانونی فراهم است.

حیدری، انطباق هر چه سریع‌تر شبکه بانکی کشور با شرایط جدید باتوجه به گشایش‌های ایجادشده را از الزامات فعالیت بانک‌ها دانست و اظهار کرد: شبکه بانکی کشور با توجه به گشایش‌های به وجود آمده باید سریع تر خود را با شرایط جدید منطبق کند؛ به نحوی که واردات کشور به نرخ بازار هم بتواند از طریق گشایش اعتبارات اسنادی و از مبادی قانونی وارد کشور شود. در عین حال، باتوجه به نوسانات پیش آمده در نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها و تسلط بانک مرکزی بر عملیات خرید و فروش ارز در صرافی‌ها طی هفته های اخیر، کنترل و نظارت کافی از سوی این بانک به عمل آمده است.

وی در ادامه از برخورد قانونی نیروی انتظامی با صرافی های غیرمجاز خبر داده و خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر تعدادی از صرافی‌ها باتوجه به صحت عملکردشان تشویق شده‌اند و از سوی دیگر در برخی موارد پرونده‌ی صرافی‌های متخلف برای رسیدگی به مرجع مربوطه ارجاع شده است. همچنین در نامه‌ای به فرماندهی محترم نیروی انتظامی اسامی صرافی‌های غیرمجاز برای برخورد قانونی اعلام شده است. یادآوری این نکته ضروری است که عملیات خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها باید به صورت کامل در سامانه نظارت ارز «سنا» ثبت شود.

حیدری در پایان می‌گوید: در نظارت‌های به عمل آمده از سوی بانک مرکزی و نیز پایش عملیات خرید و فروش، اسامی اشخاصی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملیات خرید و فروش عمده ارز را انجام می دهند، به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و حسب مورد، پس از رسیدگی، برگه تشخیص مالیات برای آنها صادر می‌شود.

برچسب ها