عصر خودرو

نفت با رشد ۵۷.۳ درصدی لوکوموتیو حرکت اقتصاد شد

عصر بازار- بالاترین میزان افزایش اجزا رشد اقتصادی در سه ماهه امسال در بخش نفت و گاز رقم خورد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این افزایش در شش ماهه نیز رکورد خواهد زد.

نفت با رشد ۵۷.۳ درصدی لوکوموتیو حرکت اقتصاد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، براساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از عوامل موثر در رشد محصول ناخالص داخلی کشور مربوط به تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است که شامل دو بخش ماشین‌آلات و ساختمان می‌شود.

بر این اساس طبق گزارش‌ها در سه ماهه اول امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی 10 درصد بوده است، همچنین تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات منفی 10.7 و تشکیل سرمایه در ساختمان منفی 8.8 است.

تشکیل سرمایه ناخالص داخلی سه ماهه اول امسال
عنواندرصد
تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی10-
ساختمان8.8-
ماشین‌آلات10.7-

با مشاهده گزارش‌ حساب‌های ملی نمایان است که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در تمامی فصول سال گذشته نیز رشد منفی دارد.

بر این اساس تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال گذشته منفی 15.7، ماشین‌آلات منفی 15 و ساختمان منفی 16.7 گزارش شد.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سال 94
عنواندرصد
تشکیل سرمایه ثابت ناخالص15.7-
ماشین‌آلات15-
ساختمان16.7-

اقتصاددانان معتقدند، در این حالت نه تنها سرمایه جدیدی به این دو بخش ورود نداشته، بلکه سرمایه‌های موجود نیز به بخش‌های دیگر منتقل شده است.

طبق گزارش مرکز آمار در سه ماهه نخست سال جاری تشکیل سرمایه ثابت ناخالص حجم سرمایه 30 هزار و 154 میلیارد ریال، تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات 17 هزار و 979 میلیارد ریال و برای ساختمان 12 هزار و 175 میلیارد ریال بوده است که به ترتیب سهم 17.1 درصدی 10.2 درصدی و 6.9 درصدی از GDP دارند.

میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در فصل بهار 95
عنوان حجم سرمایهسهم از GDP
تشکیل سرمایه ثابت خالص داخلی30154 میلیارد ریال17.1
الف- تشکیل سرمایه در ماشین الات19979 میلیارد ریال 10.2
ب- تشکیل سرمایه ساختمان12175 میلیارد ریال6.9

با توجه به منفی بودن تشکیل سرمایه دولت باید به دنبال راهکارهایی به منظور ارتقای بهره‌وری و نوسازی تجهیزات و زیرساخت‌ها در این دو بخش باشد که طی سال‌های گذشته رشد منفی را تجربه کرده است.

در این راستا طبق لایحه برنامه ششم، یکی از الزامات تحقق رشد 8 درصدی توجه به شاخص‌های کلان اقتصاد بوده که یکی از مولفه‌های آن تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است که متوسط رشد سالانه برای این موضوع در لایحه برنامه و پیشنهادات کمیسیون تلفیق 21.4 بوده است و از رقم 440 هزار میلیارد ریال در سال پایه (95) تا افق 1404 که پایان برنامه ششم خواهد بود به هزار و 160 هزار میلیارد ریال یا به عبارت دیگر یک تریلیون و 160 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

نکته اینکه برای چنین رشدی باید به تجهیز منابع اهمیت فراوان داد که در این راستا سهم هرکدام از روش‌های تامین منابع از جمله تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و فرآورده‌های نفتی)، تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری،‌ صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکت‌ها و موسسات دولتی، آورده اشخاص و سرمایه‌گذاری خارجی مشخص شده است؛ بنابراین کل منابع تامین مالی برنامه ششم طبق پیش‌بینی در پایان برنامه باید به 9 تریلیون و 569 هزار میلیارد ریال برسد.

با این وجود چنین چشم‌اندازی برای رشد و افزایش تولید ناخالص داخلی با توجه به شرایط اقتصادی باید از مسیر بهره‌وری عوامل تولید بگذرد که طی ‌سال‌های اخیر وضعیت مناسبی ندارد و کمترین توجه به آن صورت می‌گیرد.

متوسط رشد سالانه بهره‌وری کل عوامل تولید در برنامه ششم(پیش بینی)
شاخص‌هادرصد
کشاورزی3.2
نفت1.8
معدن2.4
صنعت2
آب‌،‌برق‌، گاز2
ساختمان2.8
ارتباطات6.5
سایر خدمات0.8
حمل و نقل و انبارداری2.1
جمع کل2.8

سال 94 استخراج نفت و گاز طبیعی 3.6 درصد در محصول ناخالص داخلی رشد داشته است، در حالی که در سه ماهه امسال از کل اجزاء و بخش‌های رشد اقتصادی بالاترین رکورد مربوط به نفت و گاز با با 57.3 درصد و پس از آن بخش معدن است. 

همچنین سایر معادن 5.6-، ساختمان 8.8- و ماهیگیری 14.3- درصد گزارش شد.

در حال حاضر جزئیات رشد اقتصادی شش ماهه امسال از سوی مراکز آمار تشریح نشده،‌ با این وجود کارشناسان معتقدند سهم تولید و صادرات نفت در این مدت بیشتر شده، بنابراین افزایش بیشتری در ارقام رشد شش ماه نخست سال خواهد داشت.

همیشه در برنامه‌های توسعه‌ای سهمی برای بهره‌وری در نظر گرفته می‌شود، اما هیچ وقت سهم آن از رشد اقتصادی مستمر و تاثیر گذار نبوده است و اکنون در رشد اقتصادی شش ماه نخست سال جاری نیز مشخص نیست. نکته اساسی اینکه چگونه با وجود رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت، حجم اقتصاد رشد کرده است و مهمتر اینکه آیا رشد کنونی در آینده پایدار خواهد ماند؟

 

برچسب ها