عصر خودرو

اختیار فروش سکه هم در بورس کالا عملیاتی شد؛

ثبت "ساعت ۱۱:۱۸ هشتم دی ماه" در تاریخ بازار سرمایه

عصر بازار- ساعت ۱۱ و ۱۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه روز چهارشنبه هشتم دی ماه سال ۹۵، اولین معامله در بازار سرمایه ایران روی اختیار فروش سکه بهار آزادی سررسید اسفند ۹۵ با قیمت اعمال هر سکه ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان انجام شد.

ثبت "ساعت ۱۱:۱۸ هشتم دی ماه" در تاریخ بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این معاملات که به دنبال راه اندازی معاملات اختیار خرید، مورد مطالبه اکثر فعالان این حوزه بود با همت کارشناسان بورس کالای ایران در تمامی حوزه ها راه اندازی شد تا زنجیره ابزار معاملاتی در بورس کالای ایران روی سکه بهار آزادی تکمیل شود.

از این پس معامله گران این حوزه می توانند از  استراتژی های مختلفی که قابل تعریف است به طور کامل استفاده نمایند و این خود یک پدیده قابل ثبت در تاریخ بازار سرمایه کشور است. تکرار این سناریو روی کالاهای دیگر به عنوان دارایی پایه ابزار مشتقه، در کنار راه اندازی بازار نقد قابل اتکای محصولات مزبور، می تواند مسیر ایجاد قابلیت برنامه ریزی موثر و پوشش ریسک روی معاملات آن کالاها در کنار جذب فعالان مختلف اقتصادی به این بازار ها را تسهیل کند. در این بین به طور قطع برای تحقق چشم انداز محوری بورس کالای ایران یعنی «مرجعیت قیمتی» کالاهای مختلف، راه اندازی این ابزارها نقش محوری خواهد داشت.

به هر ترتیب، معاملات مشتقه بر روی سکه بهار آزادی، علاوه بر ایجاد چشم انداز مثبت توسعه این زنجیره ابزارهای معاملاتی به کالاهای دیگر، می تواند کمک شایانی به مدیریت ریسک پرتفوی فعالان بازار سهام نیز بنماید، به این ترتیب که آنها خواهند توانست در کنار ابزار فعلی خود برای سرمایه گذاری که عمدتا سهام عادی و اوراق با درآمد ثابت را تشکیل می دهد از استراتژی های ممکن بر روی کالای سکه بهار آزادی نیز استفاده کنند.

گفتنی است نخستین معاملات اختیار معامله سکه بهار آزادی که برای اولین بار در بازار سرمایه کشور انجام شد، بر روی اختیار خرید سکه به سررسید دی ماه 95 و در تاریخ 24 آذر در بورس کالای ایران انجام شد.

برچسب ها