عصر خودرو

مدیرعامل سبدگردان آسمان با اشاره به منشور حقوق شهروندی مطرح کرد:

بازار سرمایه بازوی توانمند امنیت سرمایه گذاری

عصر بازار- در منشور حقوق شهروندی در بخش «حق اقتصاد شفاف و رقابتی» بر رقابت منصفانه در دستیابی به فرصت‌ها و امکانات، رعایت اصل شفافیت، برابری در کسب اطلاعات اقتصادی، ایجاد فضای قانونمند، شفاف و رقابتی منصفانه برای انجام انواع فعالیت‌های اقتصادی شهروندان و تضمین و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری تأکید شده است.

بازار سرمایه بازوی توانمند امنیت سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

محمدصادق صدرایی، اقتصاددان و مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان با بیان این مطلب  پیرامون بندهای این منشور و تأثیر آن بر عملکرد اقتصاد و بازار سرمایه گفت: برای تبیین دقیق ابعاد این بیانیه باید نگاه دقیقی به ریشه‌های ایجاد و تعالی آن داشته باشیم؛ بسیاری از بیانیه‌ها و مصوبات دولت‌ها در سایه عمر کوتاه دولت‌ها و تغییرات سلیقه‌ای آن‌ها به راحتی به فراموشی سپرده می‌شوند.
وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی به طور کلی یک مجموعه مدون از حقوق اساسی شهروندی است که پیش­تر در قانون‌ها و مصوبات مختلفی نظیر قانون اساسی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌های توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی وجود داشته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه نقش اساسی این منشور می‌تواند تدقیق نگاه، تسریع در رعایت و دسته‌بندی کاربردی این قوانین جهت یادآوری و حفظ حقوق شهروندی باشد، در خصوص ارزیابی خود از بندهای اقتصادی منشور حقوق شهروندی توضیح داد: از آنجایی که فلسفه وجودی این منشور بر حفظ کرامت انسانی و شهروندی بنا نهاده شده است، در بخش حقوق اقتصادی نیز از عنوان آن گرفته تا مباحث مطرح شده تماماً بر حفظ حقوق دسترسی عادلانه به فرصت‌ها، تأمین فضای شفاف اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری می‌پردازد؛ البته باز هم ناگفته نماند تمامی بندهای این بیانیه برگرفته از قوانین و مصوبات مرجع، نظیر قانون اساسی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، سیاست‌های کلی نظام در خصوص امنیت اقتصادی و امثالهم است و در واقع این منشور بستر یادآوری اجرایی این قوانین برای تمامی فعالان و تصمیم‌گیرندگان کلان سیاسی و اقتصادی کشور است.
صدرایی، با بیان اینکه معتقد به تأثیر این منشور بر فضای اقتصادی کشور است، اظهار داشت: هر قانون یا مصوبه‌ای اعم از مفید یا غیرمفید جز در عرضه ظهور و اجرا نمی‌تواند تجلی داشته باشد، پس اینکه آیا این مصوبات پیشین با تأکید مجدد رییس جمهور جدی‌تر گرفته شود و اجرا شود، امری است که از ماهیت مواد تدوین شده مجزاست و بیشتر در حدود و ثغور قدرت اجرایی است.
مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان افزود: ماهیت مواد اقتصادی این منشور عمدتاً بر پایه شفافیت و عدالت است؛ توجه به این مواد در راستای سایر قوانین، بدون هیچ شکی یک نقطه حرکت رو به جلو در فضای اقتصادی کشور است؛ که تمامی اقتصادهای توسعه یافته امروز دنیا بر پایه دو اصل رفع موانع فعالان اقتصادی و توسعه رقابت شکل گرفته‌اند.
وی افزود: آنچه در زمینه این منشور به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفته توسعه این دو زمینه است؛ توجه داشته باشید که سه حوزه مورد تاکید شامل حق دستیابی به فرصت‌های اقتصادی،  شفافیت و اطلاع از قوانین و مقررات و  تأمین امنیت سرمایه‌گذاری، تماماً در راستای تحقق همین دو اصل تدوین شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه بندهای اقتصادی این بیانیه چه تأثیری می تواند بر بازار سرمایه داشته باشد، بیان کرد: بازار سرمایه هر کشور یک آینه تمام نما از فعالیت‌ها و تحرکات اقتصادی آن کشور است؛ بنابراین عموماً می‌توان انتظار داشت که هر تغییری اعم از مثبت یا منفی تأثیرات مستقیمی بر این بازار داشته باشد.
وی افزود: با توجه به نظریه‌های مالی و تجربیات جهانی، پویایی و ثبات بازارهای سرمایه عمدتاً مبتنی بر همکاری شفاف تمامی فعالان بازار سرمایه است، اما متأسفانه در سال‌های گذشته در مواردی شاهد عدم شفافیت و حتی وجود تعارض‌هایی در زمینه حفظ حقوق اقتصادی شهروندان در بازار سرمایه بوده‌ایم که البته با مدیریت دلسوزانه و مدبرانه مسئولان حل و فصل شده است.
«صدرایی» تأکید کرد: باید توجه داشت هنگامی که شهروندان به بازار سرمایه‌ نسبتاً نوظهور ایران اعتماد می‌کنند و سرمایه خود را به آن وارد می‌کنند، باید تلاش مسئولان در حد اعلاء به صیانت از حقوق افراد معطوف باشد؛ چون کاهش اعتماد عمومی به بازار سرمایه می‌تواند به مرور منجر به کاهش اقبال عمومی به این بازار شود.
وی ادامه داد: در همین حین و در حالی که بازار سرمایه عهده‌دار تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد تلقی شده ‌است، هر کاهش اقبالی می‌تواند سبب کاهش رشد بخش واقعی اقتصاد و تبعاتی نظیر بیکاری و آسیب‌های اجتماعی شود، در اینجاست که اهمیت حفظ اعتماد و رقابت در این بازار بیش از پیش نمایان می‌شود.

مدیرعامل شرکت سبدگران آسمان نقش شرکت های مدیریت دارایی را در تحقق اهداف اقتصادی منشور حقوق شهروندی برجسته می داند و تشریح کرد: مجموعه‌های مدیریت دارایی در واقع جهت اطمینان‌زایی و افزایش رقابت‌پذیری عموم جامعه در بازار سرمایه ایجاد شده‌اند؛ به طور مثال فردی که شغل اصلی آن طبابت است و مبلغی را جهت سرمایه‌گذاری برای آینده خود کنار گذاشته است می‌تواند بازارهای مختلفی را انتخاب کند. در سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین این گزینه‌ها بازار سرمایه بوده است؛ اما بسیاری از افراد به دلیل ناآشنایی با این بازار به مشکلات زیادی برخورده‌اند و حتی بعضاً سرمایه خود را از دست داده‌اند.
وی ادامه داد: شرکت‌های مدیریت دارایی بنابر وظیفه خود در جهت حفظ منافع افراد خدماتی نظیر امکان بهره‌مندی از فرصت‌های بازار سرمایه، مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها، کاهش اتلاف وقت افراد و اطمینان از تأثیر تمامی اخبار و در نظر گرفتن فرصت‌ها در سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند.
صداریی در پایان گفتگو با "سنا"بر نقش مجموعه‌های مدیریت دارایی جهت افزایش شفافیت و رقابت تأکید و بیان کرد: ایفای نقش تخصصی در زمینه مدیریت دارایی مشتریان، نظارت محکم و هدفمند سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای نظارتی، علاوه بر نظارت بر کنترل داخلی شرکت‌های سبدگردان، باعث شده که امروزه بتوان شرکت‌های سبدگردان را در زمره امن‌ترین نهادهای سرمایه‌گذاری قلمداد کرد و بدون شک می توان در جهت امنیت سرمایه گذاری منشور حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها