عصر خودرو

بهرامی ارض اقدس تشریح کرد؛

نقش برخی نمایندگان و مذاکرات منتشر شده در افزایش قیمت دلار

عصر بازار- رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران گفت: مباحثی که متاسفانه در حوزه داخلی در مورد مذاکرات ۵+۱ و مسائل برجام اخیرا مطرح شده و اقدامات برخی از نمایندگان و مذاکراتی که در این حوزه منتشر شده در افزایش بهای دلار بی تاثیر نبوده است.

نقش برخی نمایندگان و مذاکرات منتشر شده در افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محسن‌بهرامی‌ارض‌اقدس ، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به اعلام مواضع رسمی دولت که قابل اعتنا و اطمینان است بهای ارز به زودی کاسته خواهد شد.

وی افزود: آقای نوبخت سخنگوی دولت که رئیس سازمان برنامه بودجه و معاون رییس جمهور نیز هست در سخنان اخیر خود تاکید داشتند روند افزایش فعلی قیمت ارز هیجانی و ناشی از تقاضای مختلف در بازار است.

بهرامی خاطر نشان کرد: قیمت بالای ارز در شرایط کنونی دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه سفرهای مربوط به سال جدید میلادی و کریسمس مطرح است ضمن آنکه تغییر دولت جدید در آمریکا نیز در افزایش نرخ دلار بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: همچنین مباحثی که متاسفانه در حوزه داخلی در مورد مذاکرات 5+1 و مسائل برجام اخیرا مطرح شده و اقدامات برخی از نمایندگان و مذاکراتی که در این حوزه منتشر شده در افزایش بهای دلار بی تاثیر نبوده است.

بهرامی تصریح کرد: هم اکنون تردیدهایی در مورد برجام و مسائل پیرامونی بوجود آمده و با رفع این مسائل نرخ دلار مجددا کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است، افزود: نقش بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز مهم است و برای اینکه نرخ ارز در دامنه مورد قبول نظام پولی و بانکی کشور قرار گیرد باید تک نرخی شود که البته وعده آن را رئیس بانک مرکزی و سخنگوی دولت هم داده‌اند.

وی  تصریح کرد: با توجه به مباحثی که در پارلمان بخش خصوصی مطرح است این نرخ به زودی اصلاح شده و ارز تک نرخی خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر نرخ رسمی ارز مبادله‌ای و نرخ دیگر نرخ بازار آزاد است.ما شاهد دلار 4 هزار و 150 تومان هستیم که نرخی خلاف قانون بوده و زیبنده کشور نیست، برای تک نرخی شدن ارز پیش نیازهایی لازم است که بخشی از آن در اختیار دولت نیست .

بهرامی افزود: ارز چند نرخی علاوه بر فسادزا بودن  و ایجاد رانت می‌تواند از موجبات بلاتکلیفی اقتصاد نیز باشد.

وی گفت: امروز برای واردات و صادرات محصولات تجار نیازمند پیش‌بینی هستند و سرمایه گذاران در انتظار موضع دولت برای به ثبات رسیدن نرخ ارزند زیرا اینکه بتوانند نرخ های آتی ارز را پیش بینی کرده و تصمیم گیری درستی داشته باشند بسیار مهم است.

بهرامی افزود: با واقعی شدن نرخ ارز اقتصاد قابل پیش بینی‌تر شده و فعالان اقتصادی می‌توانند برای آینده خود بهتر تصمیم گیری کنند.

وی در خاتمه گفت: هر چند اختلافات سیاسی و جناحی مختلفی در داخل کشور وجود دارد و برخی از دلواپسان گاهی خطوط قرمز را رد می‌کنند و بعضا منافع ملی را نمی‌شناسند و پا را فراتر گذاشته و برخی از مسائل را نادیده می‌گیرند اما نباید با بوجود آوردن یاس و ناامیدی موجب اختلافات شدید شده و امنیت ملی را به خطر اندازند.

برچسب ها