عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد:

ایجاد رانت برای پتروشیمی‌های گازی در پیشنهاد کمیسیون تلفیق

پتروشیمی‌های خوراک مایع نیاز به حمایت دارند

عصر بازار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خوراک پتروشیمی‌ها در برنامه ششم توسعه گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای واحدهای پتروشیمی گازی رانت بوجود می آورد.

ایجاد رانت برای پتروشیمی‌های گازی در پیشنهاد کمیسیون تلفیق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره خوراک پتروشیمی ها در برنامه ششم توسعه گفت: این پیشنهاد برای واحدهای پتروشیمی گازی، رانت بوجود می‌آورد.

وی ادامه داد: سازوکار پیشنهادی کمیسیون تلفیق مجلس برای خوراک واحدهای گازی، سود بالایی برای این واحدها در پی خواهد داشت و با توجه به اینکه عمده واحدهای پتروشیمی خصوصی هستند، این سوال وجود دارد که توجیه منطقی این اقدام کمیسیون تلفیق چیست؟

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: با این وجود، قیمت خوراک پتروشیمی‌های مایع هم اکنون به قدری بالا است که اگر حتی با 90 درصد قیمت فوب پیشنهادی کمیسیون تلفیق هم به آنها تحویل داده شود، به لحاظ قیمت تمام شده و در مقایسه با کشور های دیگر مانند عربستان که خوراک واحدهای را تا 30 درصد زیر قیمت فوب به واحدهای خود تحویل می‌دهد قدرت رقابت نخواهند داشت چرا که قیمت تمام شده بالایی دارند و فروش محصولاتشان در بازار جهانی به مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من پتروشیمی‌های خوراک مایع نیاز به حمایت‌های بیشتری نسبت به پتروشیمی‌های با خوراک گاز دارند و البته تعداد محدودی هم هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی درباره اهمیت ثبات قوانین در حوزه قیمت‌گذاری خوراک برای جذب سرمایه‌گذاری به صنعت پتروشیمی و لزوم برنامه‌ریزی بلند مدت در این صنعت گفت: به طور منطقی، این گونه مسائل باید در قوانین دائمی دیده شود و جایگاهی در برنامه‌های جاری نباید داشته باشد اما فرایند قانونگذاری و تغییراتی که در مقررات با تعویض دولت‌ها داده می‌شود به گونه‌ای است که دست اندرکاران صنعت پتروشیمی برای پیگیری مطالبات خود و پیشبرد اهدافشان از مجاری مختلفی اقدام می‌کنند.

وی افزود: همین افراد هم پیشنهاد تغییر قیمت خوراک پتروشیمی را به مجلس منتقل کردند و کمیسیون تلفیق مجلس با توجه به دلایل و توضیحاتی که برایشان مطرح شد، پذیرفته است که این پیشنهاد در قالب برنامه مطرح شود.

برچسب ها