عصر خودرو

رویترز:

واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران دو برابر شد

افزایش ۴ برابری صادرات نفت ایران به هند و کره

عصر بازار- واردات نفت بازارهای آسیایی از ایران در ماه نوامبر سال جاری نسبت به سال گذشته به حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران دو برابر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، 4 کشور در آسیا خریداران عمده نفت ایران محسوب می‌شود و برای دومین ماه پیاپی در سال جاری واردات ماهانه این کشورها در نوامبر نسبت به سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

بر همین اساس واردات نفت هند و کره جنوبی از ایران نسبت به سال گذشته به حدود 4 برابر افزایش یافته است. چین،‌ هند، کره جنوبی و ژاپن اصلی‌ترین خریداران نفت ایران در آسیا هستند که براساس منابع کشتیرانی و دولتی در ماه نوامبر این چهار کشور به طور متوسط روزانه 1.94 میلیون بشکه در روز از ایران نفت دریافت کردند که نسبت به سال گذشته 117 درصد افزایش داشته است.

در ماه قبل از آن نیز این 4 کشور به طور متوسط روزانه 1.99 میلیون بشکه در روز از ایران نفت دریافت کردند که بنا به آمار آژانس بین‌المللی انرژی بیشترین میزان از سال 2010 تاکنون محسوب می‌شود.

منابع نفتی اعلام کردند که ایران به مشتریان خود اعلام کرده است در صورت افزایش حجم خرید آنها تخفیف ارائه خواهد داد. ایران در ماه نوامبر هر بشکه نفت را با قیمت 45.46 دلار به ژاپن صادر کرد که پس از عمان و مکزیک کمترین قیمت نفت ارائه شده محسوب می‌شود.

وزارت بازرگانی ژاپن نیز روز چهارشنبه آمار واردات نفت خود از ایران را منتشر کرد که نشان می‌داد با 41.2 درصد افزایش واردات نفت این کشور از ایران به 237.653 هزار بشکه در روز رسیده است. واردات نفت هند از ایران نیز در  این مدت به 4 برابر سال گذشته رسید و حتی از چین نیز سبقت گرفت. کره جنوبی نیز واردات نفت خود از ایران را به حدود 5 برابر افزایش داد و روزانه 472 هزار بشکه در روز نفت از ایران دریافت کرد.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و به گفته یک منبع آگاه صادرات نفت ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر 8 درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در 5 ماه گذشته خواهد رسید. چرا که صادرات نفت این کشور به چین و دیگر مشتریان آسیایی افزایش صادرات نفت ایران به اروپا را خنثی خواهد کرد.

برخلاف دیگر کشورهای نفتی،‌در نشست کشورهای عضو اوپک در روز 30 نوامبر و کشورهای اوپک با کشورهای نفتی غیر عضو اوپک در روز 10 دسامبر که منجر به کاهش مجموع 1.8 میلیون بشکه ای روزانه نفت به بازار جهانی شد،‌ایران از اجرای این دو توافق مستثنی شد.

برچسب ها