عصر خودرو

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد:

بحران اقتصاد یورو به اختلاف طبقاتی دامن زد

تشدید شکاف درآمدی

عصر بازار- بحران بدهی طولانی مدت در منطقه یورو موجب افزایش دارایی ثروتمندان و اختلاف طبقاتی فاحش در میان آنها شده است.

بحران اقتصاد یورو به اختلاف طبقاتی دامن زد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بررسی‌های بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که مال‌اندوزی در میان ثروتمندترین خانوارهای منطقه یورو از زمان آغاز بحران بدهی اروپا افزایش یافته است؛ این در حالی است که خانواده‌های کم بضاعت با بیشترین میزان کاهش دارایی های خود در این بازه زمانی روبرو شده اند. 

در همین حال 5 درصد از خانوارهای منطقه یورو در سال 2014 میلادی به تنهایی صاحب 37.8 درصد از کل ثروت خالص این بلوک بودند؛ اما این رقم در سال 2010 میلادی 37.2 درصد گزارش شده است. 

همچنین این خانوارهای ثروتمند فقط 5 درصد از سهم بدهی های این منطقه را به خود اختصاص داده اند. 

در گزارش بانک مرکزی اروپا آمده که موج رکود در منطقه یورو موجب بروز مسئله بدهی طولانی مدت شده که این موضوع، نابرابری های اقتصادی را در مناطق مختلف اروپا از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان وخیم تر کرده است؛ این در حالی است که بعضی از کشورها مانند آلمان از رشد سریع تری برای بهبود شرایط اقتصادی در مقایسه با سایرین برخوردار بوده اند. 

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد، متوسط ثروت یک خانوار در منطقه یورو در سال 2014 میلادی با 10 درصد کاهش به 104 هزار و یکصد یورو رسیده و عمده کاهش به تنزل بهای مسکن نسبت داده می شود.

همچنین کاهش ثروت خانوارها در یونان و قبرس تقریبا در حدود 40 درصد اعلام شده و این رقم برای مردم ایتالیا، پرتغال و اسپانیا بیش از 15 درصد ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، متوسط ثروت خانوارهای آلمانی در همین بازه زمانی 10 درصد رشد نشان می دهد؛ ضمن اینکه کشورهای اتریش، فنلاند و لوکزامبورگ هم با کمی افزایش ثروت روبرو شدند. 

بر همین اساس، اختلاف ثروت خالص در میان ثروتمندترین خانوارها و کم درآمدترین خانوارها دارای نسبت 500 هزار یورویی به  1000 یورو یا کمتر از آن است.

برچسب ها