عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا:

معاملات اختیار فروش سکه امروز راه اندازی می شود

صندوق های طلا در نقش بازارگردان

عصر بازار- آپشن فروش از امروز در بورس کالای ایران، با سررسید اسفند امسال راه اندازی می شود.

معاملات اختیار فروش سکه امروز راه اندازی می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام این خبر گفت: این ابزار این فرصت را  برای کسانی که به دنبال بهره گرفتن از بازار در حالت نزولی آن یا پوشش ریسک خود در مقابل نوسانات هستند، فراهم می کند. 
به این ترتیب، سبد معاملات سکه طلا در این بورس با امکان انجام معاملات آتی سکه، گواهی سپرده سکه که حکم معاملات نقدی سکه به صورت آنلاین در سامانه برخط سهام را دارد و معاملات قرارداد اختیار سکه کامل شده است.

به گفته سلطانی نژاد، داشتن اختیار معامله در سمت خرید مزایای زیادی دارد اما بیشتر برای کسانی سودمند خواهد بود که در موقعیت خرید قرار دارند. 

مدیر عامل بورس کالا در ادامه اظهار داشت: آپشنی که در سمت فروش قرار می گیرد، باعث توازن دیدگاه ها در بازار می شود. چرا که کسانی معتقدند قیمت ها افزایش پیدا می کند و در مقابل، افراد دیگری معتقد به روند کاهشی بازارند و در این تقابل دیدگاه ها و پیش بینی ها و کشف قیمت بهتر از آینده، راه اندازی این بازار می تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: در واقع اگر ما بتوانیم دو  پایه اساسی برای بازار مشتقه قایل شویم، در اختیار معامله بایستی حتماً دو پایه سمت خرید و فروش حضور داشته باشند.

سلطانی نژاد ادامه داد: ترکیب اختیار خرید، اختیار فروش، قرارداد آتی و معاملات بازار نقدی و گواهی سپرده سکه این شرایط را فراهم می کند که سرمایه گذاران اقدام به اتخاذ استراتژی های مناسب کنند.

مدیر عامل بورس کالا خاطر نشان کرد: از طرفی، این استراتژی ها می تواند استراتژی هایی در جهت پوشش ریسک باشد، یا در جهت کسب منافع برای کسانی که خریدار محصولات طلا یا محصولات مشتقه از آن هستند یا افرادی که همواره در موقعیتی قرار دارند که این محصول را به بازار عرضه می کنند و می فروشند. پس هم تولید کنندگان از این بازار بهره مند می شوند و هم کسانی که تجارت می کنند و همواره در موقعیت خرید محصول قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بورس کالای ایران این معاملات را روی سکه راه اندازی کرده است، گفت: سکه ، هم بازیگران فراوانی دارد و هم بازار نقد شونده ای در کشور ما دارد؛ ضمن اینکه تغییرات قیمت جهانی به سرعت در قیمت سکه منعکس می شود .

سلطانی نژاد، مخاطب این بازار را عموم سرمایه گذاران دانست و در عین حال گفت:  ما به دنبال آن هستیم که این بازار هم از جهت کیفیت و هم کمیت توسعه پیدا کند و تمام نهادها و سرمایه گذاران و شرکت هایی که به دنبال پوشش ریسک خود هستند، در این بازار حضور پیدا کنند.

وی افزود: مجموعه ای از بازیگران هم هستند که بازیگران دایمی در این بازارند و اینها باید نقش بازار گردان را ایفا کنند. در واقع صندوق های طلا که با مساعدت سازمان بورس تشکیل و اولین مجوز آن در همین روزهای اخیر صادر شد، این توان را خواهند داشت که نقش بازار گردان را در بازار اختیار معامله ایفا کنند.

مدیرعامل بورس کالا در توضیح بیشتر این موضوع گفت: این صندوق ها می توانند با استخدام نیروهای حرفه ای که متخصص بازار طلا هستند و با اتخاذ موقعیت هایی مناسب،  هم در بازار نقد و هم در بازار مشتقه، پوشش ریسک دهند و بهترین بازده سرمایه گذاری را روی دارایی طلا کسب کنند.

وی توصیه کرد: افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا هستند اما احتمالا حرفه اصلی آنها این نیست و خود به شکل مستقل نمی توانند به تحلیل صحیحی درخصوص این بازار دست یابند، طلا یا منابع مالی خود را دراختیار این صندوق ها قرار دهند.
گفتنی است: معاملات آپشن (اختیار معامله) از ابزارهای جدید بازار سرمایه است که با هدف تنوع بخشیدن به ابزارهای مالی بازار سرمایه، کاهش ریسک معاملات و کاهش نوسانات بازار راه اندازی شده است.

برچسب ها