عصر خودرو

برنامه گسترده ژاپن برای حضور در بازار ایران در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- بررسی های صورت گرفته حاکی است که جدیت فراوانی در دولت و شرکت های ژاپنی برای گسترش روابط با ایران وجود دارد و دولتمردان ژاپنی بسیاری از شرکت های این کشور را ترغیب کرده اند که بویژه پس از برجام و لغو تحریم‌ها سرمایه گذاری کلانی در بازار ایران انجام دهند.

برنامه گسترده ژاپن برای حضور در بازار ایران در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ژاپن و ایران دوستی بسیار دیرینه ای دارند و به طور سنتی توکیو همواره با بازار کشورمان ارتباط نزدیکی داشته و پس از برجام اراده خود را برای حضور در آن راسخ تر کرده است.
به گزارش ایرنا، علاقه مفرط شرکت های دیگر کشورها در ایران حتی باعث شده تارنمای «ژاپن تایمز» در گزارشی اعلام کند که شرکت های ژاپنی نمی خواهند فرصت ها را از دست بدهند و برای همین منظور در سال 2017 برنامه های گسترده ای را برای گسترش مناسبات اقتصادی در نظر گرفته اند.
گزارش با بیان اینکه اعتبار 10 میلیارد دلاری که برای تجارت با ایران از سوی ژاپن در نظر گرفته شده علاوه بر آنکه مشوقی برای شرکت ها محسوب می شود؛ نشانه ای نیز از اهمیت روابط با تهران بخصوص در عرصه اقتصادی است.
رسانه های گروهی ژاپن گزارش کرده اند که ایران یکی از مهمترین منابع انرژی در دنیا محسوب می شود و واردات محصولات و فرآورده های نفتی از آن کشور همیشه یکی از راهبردهای دولت توکیو بوده است.
بنا بر همین گزارش ها، ایران دومین دارنده ذخایر بزرگ ثابت شده گاز طبیعی دنیا و چهارمین قدرت برتر نفتی است و از سوی دیگر ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان و سومین وارد کننده بزرگ نفت پس از آمریکا و چین است که نمی تواند چنین بازار غنی انرژ‌ی را نادیده بگیرد.
موسسه تحقیقاتی خاورمیانه اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که ژاپن به شدت به نفت خاورمیانه متکی است و می کوشد تا در این راستا همچنان بر بازار ایران متمرکز باشد.
این موسسه می افزاید: توافق هسته ای و لغو تحریم ها، راه را برای خریدهای نفتی بیشتر ژاپن از تهران و افزایش سرمایه گذاری ها در بازار ایران هموار کرد و در سال های آینده شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهیم بود.
محققان خاطرنشان کرده اند که ژاپن البته برای حضور در بازار ایران رقبای سرسختی چون کشورهای اروپایی، چین و کره جنوبی را پیش رو دارد.
ژاپن اعلام کرده که ایران کشوری جوان با 80 میلیون نفر جمعیت است که در مسیر مدرن شدن و شهرنشینی گسترده تر حرکت می کند و بانک جهانی رشد اقتصادی، ایران را از 2016 تا 2018 میلادی به طور میانگین 4.6 شش درصد برآورد کرده است که رقمی قابل توجه به حساب می آید.
ژاپن تایمز در مطلبی آورده است که دو کشور یک پیمان سرمایه گذاری امضا کرده اند و با خط اعتباری این کشور قرار است شرکت های بیشتری در بازار ایران سرمایه گذاری کنند.
بر همین اساس انتظار می رود که روابط تجاری دو کشور بخش های غیرنفتی چون برق، آب، صنایع پتروشیمی و فولاد را نیز در برگیرد و از هم اکنون شرکت های ژاپن عزم خود را برای حضور جدی و رقابت با رقبای سرسخت در سال 2017 میلادی در ایران جزم کرده اند.

برچسب ها