عصر خودرو

رییس اتحادیه فروشندگان:

افزایش نرخ دلار به نفع فرش دستباف شد

عصر بازار- گرچه در محافل مختلف افزایش نرخ دلار چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد اما رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف می‌گوید اگر قیمت دلار روند افزایشی خود را حفظ کند به نفع صنعت فرش خواهد بود، چراکه درآمدزایی این بخش را بیشتر می‌کند.

افزایش نرخ دلار به نفع فرش دستباف شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید مجتبی عراقچی با اشاره به وضعیت بازار ارز گفت: حدود یک ماه از افزایش نرخ دلار می‌گذرد که اتفاقا اگر این افزایش ادامه پیدا کند می‌تواند به نفع صنعت فرش دستباف ایرانی باشد، چرا که اگر تا دیروز یک فرش قیمتی معادل هزار دلار قیمت داشت آورده‌ای سه میلیون و 600 هزار تومانی نصیب می‌کرد در حالیکه امروز این آورده به چهار میلیون و 100 هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: گرچه موقتی بودن سود حاصل از افزایش نرخ دلار واضح است اما به هر حال می‌تواند فرصتی را برای کسب درآمد بیشتر برای فعالان فرش دستباف ایجاد کند.

عراقچی با بیان اینکه هزینه‌ها برای تولید رقابتی فرش در ایران بالاست، گفت: 80 درصد قیمت فرش دستباف، مزد کارگران است که با توجه به بالا رفتن تورم در کشور به اضافه مقداری که هر ساله دولت بر حقوق کارگران می‌افزاید مرتبا از شرایط رقابتی بازارهای جهانی فاصله می‌گیریم و چندان رمقی برای رقابت با رقبایی چون هند، چین و افغانستان بر جای نمی‌ماند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت در ادامه با بیان اینکه بازار صادراتی ایران به خاطر دور شدن از بازارهای جهانی در زمان تحریم‌ها یا بالا بودن هزینه‌های تولید اکنون با مشکل مواجه است؛ به طوریکه امروز هند سهم ایران را در بازار آمریکا از آن خود کرده و عملا شرایط رقابت در این حوزه با قیمت‌های بسیار پایینی که از جانب هندی‌ها ارائه می‌شود امکان‌پذیر نیست.

فرش نفیس ایران همچنان غیرقابل رقابت است

وی همچنین با اشاره به اینکه رقابت در همه زمینه‌ها از فرش ایرانی سلب نشده است، گفت: صنعت فرش یک هنر - صنعت است و باید گفت که فرش دستباف هنر ایرانی است که همچنان در دنیا حرف اول را می‌زند و هنوز هیچ رقیب جدی برای آن وجود ندارد اما بازار جهانی به سمت خرید کالای ارزان حرکت می‌کند که اصطلاحا به آن فرش تجاری می‌گوییم و در این زمینه توان رقابتی‌مان نسبت به رقبایی همچون افغانستان و هند گرفته شده است.

عراقچی با بیان اینکه وضع قوانین مالیاتی به صنعت فرش فشار آورده است، گفت: عواملی همچون مالیات‌های سنگین در صنعت فرش باعث ایجاد مشکلاتی شده است، چرا که می‌بینیم هم تولیدکننده و هم صادرکننده فرش از معافیت مالیاتی برخوردارند اما در این میان فروشندگانی که واسط بین تولیدکننده و صادرکننده هستند مالیات‌های سنگینی را باید بپردازند که برای بسیاری از آنها ادامه این کار صرف اقتصادی ندارد، چرا که در سال 1393 مقدار مالیاتی که فروشندگان باید پرداخت کنند 10 برابر شده است.

برچسب ها