عصر خودرو

آتشفشان شیل، دود می‌کند

عصر بازار- در آستانه آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی، نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در صنعت نفت و گاز برای برآورد سال آینده ادامه دارد اما هیچ چیز قطعی به‌نظر نمی‌رسد.

آتشفشان شیل، دود می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، خبرگزاری بلومبرگ در یک نظرخواهی از کارشناسان بازار، به قیمت میانگین 58 دلار به ازای هر بشکه نفت در سال 2017 رسیده است. این قیمت در سه ماهه نخست از 53 دلار آغاز شده و به تدریج بالا می‌رود تا میانگین 58 دلار را برای سال 2017 رقم بزند اما خبر بد آنجاست که صندوق بین‌المللی پول، در یک پیش‌بینی اعلام کرده که افزایش قیمت نفت در سال آینده برای پوشش کسر بودجه کشورهای نفتی کافی نخواهد بود. بنابر آخرین برآورد صندوق بین‌المللی پول، تا زمانی که قیمت نفت خام به 62 دلار در هر بشکه نرسد، کشورهای صادرکننده نفت با مشکل کمبود پول روبرو خواهند بود.

این مسئله زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که مشکلات دیگر اوپک نیز موجب نگرانی می‌شوند. این سازمان با سه خطر درونی و یک غول بیرونی روبروست که بعید به‌نظر می‌رسد فقط با یک توافق بتواند از پس همه برآید. ایران، نیجریه و لیبی، سه عضوی هستند که یکی به‌خاطر تحریم ‌های همه جانبه‌ای که رفع شده و دوتای دیگر به‌دلیل آسیبی که از جنگ دیده‌اند، از کاهش تولید مستثنی شده‌اند.

ایران قرار است از نقطه مشخصی به طرح فریز بپیوندد اما لیبی اگر فقط به تولید قبل از جنگ خود نیز دست پیدا کند، یک‌تنه تمام کاهش تولید اوپک را جبران و دوباره بازار را اشباع خواهد کرد. در سوی دیگر اوقیانوس نیز اوضاع بر وفق مراد کشورهای صادر کننده نیست. ایالات متحده آمریکا اکنون روزانه 8/8 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که با تولید دوسال قبل این کشور تفاوت چندانی ندارد.

سهم نفت شیل از این تولید، چیزی در حدود 4/5 میلیون بشکه است اما نکته اساسی این است که اغلب تحلیل‌گران معتقدند که در صورتی که قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه برسد، جادوی شیل 0/5 تا 1 میلیون بشکه به تولید خواهد افزود و این کار را بلافاصله انجام خواهد داد. این در حالی‌ست که شیلی‌ها طی سال‌های نزول قیمت نفت نیز چندان بیکار نشدند و توانستند با بهینه‌سازی روش‌های تولید، مقدار تولید خود را تقریبا ثابت نگه دارند و برای کاهش هزینه‌ها، ریگ‌های کم بازده را از چرخه خارج کنند. اکنون این ریگ‌های کم‌بازده نیز اندک اندک به میدان‌ها باز می‌گردند و گزارش سازمان نظارت بر انرژی آمریکا نشان می‌دهد که طی ماه‌های گذشته 200 ریگ به میدان‌های شیل افزوده شده و این روند با اوج گرفتن قیمت نفت ادامه خواهد داشت.

باوجودی که برخی کارشناسان اعتقاد دارند که آتشفشان شیل در سال 2017 فعال نخواهد شد و انفجار بزرگ تولید نفت (در صورتی که رویه فعلی قیمت ادامه یابد) در سال 2018 در میدان‌های ماسه‌سنگی آمریکا اتفاق می‌افتد، اما دودی که از دهانه این آتشفشان به آسمان بلند شده، می‌تواند نگرانی اوپک را افزایش دهد. نکته بسیار جالبی که در برخی تحلیل‌ها به آن اشاره شده این است که افزایش احساس خطر در تولید کنندگان اوپک و هم‌پیمانان خارج از سازمانشان، به معنی افزایش پایبندی کشورها به توافق کاهش تولید است و این موضوع باعث افزایش قیمت نفت خام در بازار و تقویت توان شیل است، درواقع چرخه‌ای که خودش خودش را تعدیل می‌کند و می‌تواند به‌عنوان عصری نو در معادلات انرژی‌ در جهان تلقی شود.

قیمت 58 دلاری نفت در سال 2017 که بلومبرگ با میانگین گیری از نظر 24 کارشناس نفتی به آن دست‌یافته‌است، برای نفت وست‌تگزاس با 1/43 دلار اختلاف، پایین‌تر از برنت و در محدوده 55 دلار بسته می‌شود اما این عدد بسیار نزدیک به قیمت طلایی 60 دلار و نقطه آغاز یک شکوفایی نفتی دیگر در آمریکاست. نمودارهای مرتبط با شیل آمریکا را می‌توانید در کانال تلگرامی #ازنفت‌چه خبر دنبال کنید.

منبع: بلومبرگ، آژانس انرژی آمریکا، بیکرهیوگز

برچسب ها