عصر خودرو

امروز؛

رییس مجلس و وزیر نفت برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها دیدار می کنند

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از نشست رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت و رییس کمیسیون متبوعش برای تعیین فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها خبر داد.

رییس مجلس و وزیر نفت برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها دیدار می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سعید باستانی از نشست دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ، زنگنه وزیر نفت و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای تعیین فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها خبر داد.

به گفته نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، همچنین اعضای کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صبح دیروز با نمایندگان وزارت نفت، نماینده سازمان برنامه و بودجه و نماینده بخش خصوصی پتروشیمی و شرکت ملی پتروشیمی دیدار کردند.در این نشست بحث بر این بود که آیا نرخ مصوب خوراک پتروشیمی متعارف است یا خیر؟ 

بنابر اظهار سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،  ماده 53 برنامه ششم توسعه مربوط به بحث پتروشیمی ها است و در این زمینه خلاء قانونی نداریم. نرخ خوراک پتروشیمی ها باید با قیمتی معقول تعیین شود، تا صنعت پتروشیمی توسعه یابد و در کنار آن با ایجاد صنایع جانبی اشتغالزایی شود. همچنین صنعت پتروشیمی می‌تواند با تکمیل حلقه‌های خود و برقراری ارتباط با صنایع داخلی حلقه واسط بین صنعت نفت و گاز و صنایع داخلی باشد.

باستانی رشد مداوم و بلندمدت صنعت پتروشیمی را نیازمند توجه به اصول مناسب و حرفه‌ ای مدیریت، افزایش ارتباط و همکاری با کشورهای صاحب فناوری و حرکت به سمت طرح‌های توسعه‌ای که زنجیره ارزش این صنعت را در داخل تکمیل کرده و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌کنند، دانست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌طور مشخص تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و افزایش تولید و توسعه صنعت پتروشیمی را هدف گذاری کرده،تاکید داشت صنعت پتروشیمی اهمیت ویژه‌ ای دارد چرا که این صنعت می‌تواند پیوندهای بین اقتصاد داخلی و بخش نفت و گاز کشور را افزایش دهد و اقتصاد ایران را از خام‌فروشی انرژی به صادرکننده محصولات نهایی با ارزش تبدیل کند.

گفتنی است در روزهای گذشته نیز سیدعلی ادیانی عنوان کرده بود درگزارش برنامه ششم توسعه حوزه نفت و گاز بحث تعیین قیمت ها و خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاه ها مطرح شده و مبنا و پایه ای برای تعیین نرخ خوراک مقرر شده است.

به گفته نماینده مردم قائمشهر،سوادکوه وجویبار درمجلس شورای اسلامی، توجه جدی به صادرات غیرنفتی یکی از مولفه های تثبیت اقتصاد مقاومتی است و پتروشیمی ها می توانند در افزایش صادرات نقش قابل توجهی داشته باشند و در این راستا باید به بخش خصوصی و صنعت پتروشیمی کمک کرد. تعیین نرخ خوراک باید به نفع بخش خصوصی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و همچنین دولت باشد و درتعیین قیمت باید منفعت تولیدکننده و مصرف کننده درنظرگرفته شود.

برچسب ها