عصر خودرو

آیا کاهش تولید اوپک نفت شیل را به بازار باز می‌گرداند؟

عصر بازار- در صورتی که قیمت نفت از حدود ۵۰ دلار، ۱۰ دلار دیگر افزایش یابد تولید نفت شیل آمریکا که اکنون ۴.۵ میلیون بشکه در روز است، ممکن است به سرعت ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

آیا کاهش تولید اوپک نفت شیل را به بازار باز می‌گرداند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اوپک پس از انعقاد بزرگترین توافق یک دهه اخیر کاهش تولید در بازار نفت، اکنون یک دستور کار جدید در سال 2017 در پیش دارد: افزایش قیمت ها بدون اینکه منجر به بازگشت نفت شیل به بازار شود.

انقلاب نفت شیل موجب شد تا بازار جهانی نفت از اواسط سال 2014 با مازاد عرضه و افت شدید قیمت ها مواجه شود. در طی دو سال و نیم گذشته قیمت نفت از بالای 100 دلار در هر بشکه به 26 دلار و 5 سنت در ماه فوریه کاهش یافت و موجب افت شدید درآمد شرکت ها و کشورهای نفتی شد.
اکنون اوپک نقشه ای جدید برای سال 2017 دارد که همان کاهش تولید، افزایش قیمت و استفاده بهتر از مهمترین منبع طبیعی جهان (نفت) است. میانگین نظرات 24 تجلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ نشان می دهد که قیمت نفت ممکن است به 58 دلار در هر بشکه برسد. به گفته این تحلیلگران، این افزایش 29 درصدی قیمت ها در عین حالی که به تولید کنندگان عضو اوپک کمک خواهد کرد، می تواند موجب افزایش سکوهای حفاری نفت شیل در امریکا نیز بشود.
اد مورس، رئیس بخش تحقیقات کالایی موسسه سیتی گروپ در این باره گفت: «سوالی که مطرح است این است که پس از افزایش قیمت ها، چه اتفاقی خواهد افتاد و نفت شیل آمریکا با چه سرعتی به بازار برخواهد گشت؟»
بر اساس امارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا و موسسه بیکر هاگز، آمریکا هم اکنون روزانه 8.8 میلیون بشکه نفت تولید می کند که تقریبا برابر با 2 سال پیش است و تنها یک سوم از سکوهایی که در دوران اوج حفاری ها فعالیت می کردند، در این کشور فعال هستند. از ماه می تاکنون، همزمان با تلاش اوپک برای توافق کاهش تولید و رشد قیمت ها، شرکت های حفاری آمریکا حدود 200 سکو را به فعالیت های خود اضافه کرده اند.
تحلیلگران انتظار دارند قیمت متوسط نفت برنت در سال 2017 به 58 دلار برسد و قیمت ها در سه ماهه اول و دوم به ترتیب 53 و 56 دلار باشد. همچنین پیش بینی شده که نفت خام آمریکا سال آینده حدود یک دلار و 40 سنت ارزان تر از نفت برنت باشد.
اد مورس افزود، در صورتی که قیمت نفت از حدود 50 دلار، 10 دلار دیگر افزایش یابد تولید نفت شیل امریکا که اکنون 4.5 میلیون بشکه در روز است، ممکن است به سرعت 500 هزار بکشه در روز افزایش یابد.
به گفته تحلیلگران موسسه ماکوئیر ریسرچ، افزایش بیشتر قیمت نفت ممکن است به معنای افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت شیل آمریکا باشد.

برچسب ها