عصر خودرو

سایه سقوط نفت بر سر پتروشیمی‌ها؛

ایران ۶.۵ میلیارد دلار پتروشیمی صادر کرد

عصر بازار- ایران در طول ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۱۵ میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری به ارزش تقریبی ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادر کرد.

ایران ۶.۵ میلیارد دلار پتروشیمی صادر کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، ایران در طول 9 ماهه نخست امسال بیش از 15 میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر کرده است.

بر این اساس هر چند از نظر حجمی، میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته اما از نظر ارزشی با کاهش همراه شده است.

از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال در مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود 6 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد می شود و پیش بینی ها نشان می دهد در صورت تامین گاز و خوراک پتروشیمی ها حجم صادرات تا پایان امسال به حدود 9 تا 9.5 میلیارد دلار افزایش یابد.

یکی از مهمترین دلایل کاهش شدید ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران سقوط قیمت نفت خام از ابتدای امسال تاکنون بوده به طوری‌که قیمت محصولات پتروشیمیایی در بازارهای جهانی و منطقه‌ای کاهشی حدود 50 تا 60 درصدی را تجربه کرده است.

علاوه بر این از ابتدای امسال تاکنون حدود 37 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که برنامه تولید برای سال 95 حدود 50 میلیون تن تعیین شده است.

در شرایط فعلی صنایع پتروشیمی ایران با 70 تا 73 درصد ظرفیت اسمی مشغول به تولید هستند که کمبود خوراک به ویژه کمبود خوراک اتان و قطع پاییزی گاز تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی همچون خراسان شمالی و مهاباد یکی از دلایل پایین بودن ظرفیت تولید محصولات در مجتمع‌های پتروشیمی کشور است.

برچسب ها