عصر خودرو

بزرگترین چالش اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- سیاست‌های اقتصادی و حمایتی دونالد ترامپ، کند شدن آهنگ رشد اقتصادی چین و نوسانات قیمت نفت، در سال ۲۰۱۷ از بزرگترین چالش ها برای اقتصاد جهان محسوب خواهند شد.

بزرگترین چالش اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سیاست اقتصادی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی، کند شدن آهنگ رشد اقتصادی چین، نامشخص بودن آینده اتحادیه اروپا و نوسانات قیمت نفت و مواد تجاری اصلی، در سال 2017 از بزرگترین چالش ها برای اقتصاد جهان خواهند بود.

انتظار می‌رود سیاست اقتصادی ترامپ مبنی برحمایت از تولید کنندگان داخلی، منجر به تحریک سایر کشورها برای شروع یک جنگ تجاری شود.

آلتای آتلی کارشناس مرکز سیاست های دانشگاه سابانجی استانبول با اشاره به اینکه ترامپ قصد دارد پس از به دست گرفتن سکان رهبری آمریکا در 20 ژانویه، به سیاست حمایت از تولیدکنندگان داخلی رو بیاورد، گفت: این وضعیت در کشورهایی مانند ژاپن و چین شرایط بی اعتمادی و درعین حال وضعیت غیرقابل پیش بینی را به وجود آورده است.

شانت مانوکیان٬ مدیر بازارهای مالی بین المللی ایش یاتریم ترکیه نیز افت ناگهانی ارزش یوان چین در مقابل دلار را یکی از بزرگترین ریسک های احتمالی برای اقتصاد جهان در سال آینده میلادی می داند.

به باور بورا تامر یلماز اقصاددان در بانک زراعت ترکیه نیز با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در سال 2017 قادر به کنترل ریسک های مختلف خواهد بود، اعتقاد دارد که حتی درصورت افزایش میزان آراء احزاب پوپولیستی در این قاره نیز این احزاب قادر به تشکیل دولت نخواهند بود.

یلماز همچنین افزایش ناگهانی قیمت نفت در سال آینده را یکی از بزرگترین خطرات برای اقتصاد ترکیه دانسته و می گوید: ''به این دلیل که قیمت انرژی در سبد مصرف جایگاه مهمی دارد و قیمت های بالا باعث افزایش تورم خواهد شد و همچنین به دلیل افزایش قیمت نفت، احتمال افزایش کسری تجارت خارجی کشور نیز وجود دارد''.

او معتقد است ''در صورت افزایش قیمت هربشکه نفت به بالای 60 دلار، احتمال افزایش تورم و کسری تجارت خارجی ترکیه وجود خواهد داشت''.

برچسب ها