عصر خودرو

عضو هیات رییسه اتاق تهران:

استرالیا مشتری پتروشیمی ایران شد

آغاز صادرات یک محصول استراتژیک به آمریکای جنوبی

عصر بازار- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می گوید، مذاکرات و روند اجرایی مربوط به صادرات به برزیل و استرالیا نهایی شده است و بزودی کانتینرهای حاوی محصول استراتژیک «هگزامین» به استرالیا صادر خواهد شد.

استرالیا مشتری پتروشیمی ایران شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیدحامد واحدی درباره وضعیت صادرات محصولات پتروشمی پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، گفت: از جمله صنایعی که تاثیر مثبت اجرا شدن برجام بر آن مشهود بوده، صنعت پتروشیمی است.

عضو هیات رییسه اتاق تهران با بیان این که رفع پیامدهای تحریم، تدریجی خواهد بود، اضافه کرد: نمی توان انتظار داشت تحریم هایی که حدود 10 سال طول کشید، به یکباره و یا یک ماهه از بین برود.

واحدی با تشریح جزییات تاثیرهای مثبت رفع تحریم ها بر کشور، گفت: از جمله دستاوردهای اجرای برجام، برقراری خطوط کشتیرانی وحمل و نقل دریایی بود که برخی هزینه های صادراتی را کاهش داد.

وی تاثیر مثبت دیگر رفع تحریم ها را تسهیل صدور اسناد تجاری عنوان کرد و افزود: بدین ترتیب نیازی به تعویض چندباره اسناد بارگیری و حمل وجود ندارد که این موضوع نیز هزینه های سربار صادرات محصولات و هزینه انتقال پول را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

عضو هیات رییسه اتاق تهران با تاکید بر این که اجرای برجام بر فعالیت صادرکنندگان کشور تاثیری مثبت داشته است، اضافه کرد: باوجود این که انتقاداتی نسبت به روند اجرای برجام وجود دارد، اما رفع تحریم ها تاکنون سبب شده است فضای فعالیت صادرکنندگان ایرانی تسهیل و بخشی از مشکلات برطرف شود.

مدیرعامل شرکت پتروصنعت گامرون درباره بازارهای جدید صادراتی نیز گفت: به تازگی مذاکرات مربوط به صادرات به بازارهای جدید صادراتی مانند آمریکای جنوبی و استرالیا به نتیجه رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته بیش از 46 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرد که حدود ١٩ میلیون تن آن صادر شده است.

در زمان تحریم، بسیاری از بازارهای صادراتی ایران از دست رفت و رقیبان بین المللی و منطقه ای جای ایران را در بازار جهانی پتروشیمی گرفتند.

حتی ایران پیش از تشدید تحریم ها، بخشی از محصولات پتروشیمی تولیدی را به اروپا و آمریکا صادر می کرد، اما با آغاز روند تحریم ها، بازار صادراتی ایران در این مناطق نیز در اختیار کشورهای رقیب قرار گرفت.

همچنین در زمان تحریم، در روند انتقال درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای آسیایی و آفریقایی نیز مشکلاتی وجود داشت که این موضوع نیز تاثیر منفی بر میزان صادرات به بازارهای سنتی در آسیا و کشورهای منطقه برجای گذاشته بود.
اما با اجرایی شدن برجام، موانع همکاری با شرکت های بین المللی برطرف و شرایط برای احیای بازارهای صادراتی ایران در آسیا، اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا فراهم شده است.

برچسب ها