عصر خودرو

کارشناس بازار سهام :

بورس با بحران کمبود نقدینگی روبرو است

عصر بازار- با توجه به اینکه توافق برجام در کنگره آمریکا رای مثبت آورد بنابراین یکی از ریسک های مهم بازار برطرف شده و می توان انتظار داشت که از اواخر مهرماه که تحریم های بین المللی کم کم برداشته خواهد شد، بازار سرمایه رشد خود را آغاز کند.

بورس با بحران کمبود نقدینگی روبرو است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه (سنا)، ورود نقدینگی های جدید به بازار سرمایه جرقه های امید برای رونق بازار را به همراه خواهد داشت البته مشروط بر اینکه ورود نقدینگی به بازار به صورت پیوسته و مداوم باشد.

    محمدحسین صدرایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود نقدینگی های جدید باعث افزایش گردش معاملات در بازار خواهد شد، گفت: با تزریق سرمایه های جدید قیمت، تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت که افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت سهام می شود به این ترتیب سهامداران سهام مثبت را به صف های خرید عرضه می کنند و این شرایط باعث افزایش حجم و ارزش معاملات و البته رشد قیمت سهام می شود.

    وی با تاکید بر اینکه تداوم روند بالا رونق بورس را به همراه خواهد داشت، گفت: وقتی نقدینگی در بازار باشد، همیشه عرضه کننده و متقاضی نیز در بازار وجود دارد .

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سهام با بحران کمبود نقدینگی روبه‌رو است، گفت: در چنین شرایطی رشد قیمت ها و افزایش تقاضا گاهی مقطعی اتفاق می افتد اما به طور قطع با رفع کامل تحریم ها و بهبود شرایط بازار سهام رونق می گیرد.

    وی معتقد است رفع تحریم ها و خروج اقتصاد از رکود اتفاقی است که در طول زمان و پله پله در بازار سهام تاثیر گذار است به این ترتیب بازار در یک دوره بلند مدت وارد فاز صعودی خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل گزارش های ضعیف شرکت ها افزود: عملکرد ضعیف شرکت ها به دلیل رکود حاکم بر کل اقتصاد است و نمی توان بنگاه های بورسی را جدا از کل اقتصاد دانست زمانی که اقتصاد و صنایع کشور از شرایط خوبی برخوردار نباشند، بنگاه های بورسی و بازار سرمایه نیز بی رونق می شود.

    وی انتظار رشد بازار سرمایه در صورتی که بخش حقیقی اقتصاد از رونق برخوردار نباشد را نابه‌جا دانست و اظهار کرد: به دلیل انکه بازار سرمایه به طور مستقیم از اقتصاد کشور تاثیر می پذیرد، نمی توان انتظار داشت که تازمانی که اقتصاد بهبود یابد، بورس هم رشدهای خود را آغاز کند.

    صدرایی به رشد بدون پشتوانه اقتصادی سال 92 بورس تهران اشاره کرد و گفت: در سال 92 بازارهای جانبی و موازی بازار سهام، رشدهای بسیار زیادی را تجربه کردند و بازار سرمایه نیز تنها به دلیل رشد این بازارها به سمت آنها میل کرد اما در شرایط فعلی باید بخش حقیقی اقتصاد به حرکت درآید تا بازار سرمایه هم به دنبال آن از رونق برخوردار شود.

    وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه توافق برجام در کنگره آمریکا رای مثبت آورد بنابراین یکی از ریسک های مهم بازار برطرف شده و می توان انتظار داشت که از اواخر مهرماه که تحریم های بین المللی کم کم برداشته خواهد شد، بازار سرمایه رشد خود را آغاز کند.

    صدرایی شرکت های صادرات محور را در اولویت رشد در بازار سرمایه دانست و گفت: با توجه به آنکه این گونه بنگاه های اقتصادی در مدت تحریم ها آسیب بسیاری دیدند، با گشایش های بین المللی و رفع موانع می توانند به راحتی محصولات خود را به دیگر کشورها ارسال و سود مناسبی را نصیب سرمایه گذارانشان کنند.

    وی زمان کنونی را بهترین موقعیت برای اصلاح سبدهای فعالان بازار سرمایه دانست و گفت: با توجه به چشم انداز مثبتی که از بازار سرمایه وجود دارد و همچنین قیمت های مناسب سهام، فعالان بازار می توانند به راحتی سهام مورد نظر خود را در قیمت های پایین خریداری کنند و به عبارت دیگر به اصلاح سبد خود بپردازند.

    برچسب ها