عصر خودرو

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو:

بدون فاینانس خارجی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق نمی‌شود

عصر بازار- بعد از اعلام نیاز ۲۰ میلیادر دلار اعتبار برای زیرساخت‌های بخش معدن در برنامه ششم توسعه، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اعلام کرد که این مبلغ بدون منابع خارجی محقق نخواهد شد.

بدون فاینانس خارجی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امیر صباغ  با بیان اینکه اعداد مشخص شده برای توسعه زیرساخت معدن کاملا مطالعه شده به دست آمده است، گفت: با توجه به اهداف مشخص شده در چشم انداز 1404 ارقام مورد نیاز برای تامین زیر ساخت ها استخارج شده که بخشی از برای برنامه ششم و بخشی نیز در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به سهم سرمایه‌گذاری زیرساخت معدنی در برنامه ششم، افزود: تعداد پروژه‌هایی که باید برای رسیدن به اهداف بلندمدت بخش معدن و صنایع معدنی مانند رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد به اجرا برسد محاسبه شده و سرمایه‌گذاری مورد نیاز جهت تامین زیرساخت‌های آنها در نظر گرفته شده که مجموع آن به 66 حدود  هزار میلیارد تومان، معادل 20 میلیارد دلار برای برنامه ششم رسیده است.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در ادامه با اشاره به نحوه تامین این اعتبار، توضیح داد: رقم اعلام شده صرفا پیشنهاد ایمیدرو به دولت است که چگونگی تحقق آن بستگی به نظر سیاستگذاران کلان دارد. فقط باید این را در نظر گرفت که به هر میزان از این بودجه کاسته شود از اهداف 1404 فاصله می‌گیریم یعنی اگر رقم 20 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار کاهش یابد 55 میلیون تن فولاد نیز در سال 1404 به 45 میلیون تن فولاد خواهد رسید.

صباغ ادامه داد: فکر نمی‌کنم این رقم را بتوان از طریق درآمدهای نفتی محقق کرد و قطعا نیاز به مراجعه به فاینانس‌های خارجی خواهد بود تا با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بتوانیم هزینه‌های لازم را تامین کنیم.

وی همچنین با اشاره به اقداماتی که برای فراهم آوردن زیرساخت‌های بهره‌برداری از فاینانس‌های خارجی می‌توان انجام داد، گفت: برای شکل تحقق اعتبارات لازم پیشنهاد ما این است که وضعیت مقررات کشور رقابت‌پذیر شود و بازنگری‌های لازم در این باره صورت گیرد، فضای بین‌المللی بهبود یافته و فضا برای حضور بانک‌های خارجی در ایران به همراه سرمایه‌گذاران خارجی باز شود تا بتوانیم این توسعه را از محل منابع بین‌المللی انجام دهیم.

برچسب ها