عصر خودرو

صرافی های بانکی فروش ارز به اشخاص حقیقی را آغاز کردند

قیمت دلار در دست نرخ های حواله

عصر بازار- دو روز اخیر در بازار ارز شرایط خاصی حاکم بوده است. در شروع معاملات ارزهای اصلی به خصوص قیمت دلار روندی منطقی و کم نوسان داشتند اما با رسیدن به میانه روز هم شتاب افزایش قیمت بیشتر شده و هم دامنه نوسان آن افزایش یافته است. قیمت دلار در آغاز معاملات روز دوشنبه ۴۰۹۰ تومان بود که ابتدا کاهشی هم شد. اما به سرعت تا ۴۱۴۰ تومان نیز بالا رفت و در میانه روز به ۴۱۵۰ تومان در صرافی ها هم رسید.

قیمت دلار در دست نرخ های حواله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز ، با رسیدن قیمت دلار به 4150 تومان انتظارات معامله گران به خصوص سفته بازان تغییر کرد. آنها در این قیمت فروشنده شدند. چرا که عقیده داشتند قیمت دلار اشباع شده است و مدیریت انتظارات به گونه ای خواهد بود که مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار می شود.

قیمت دلار روز دوشنبه در حالی در مدت زمان 45 دقیقه از 4080 تومان به 4140 تومان رسید که هیچ معامله ای در پاساژ افشار انجام نمی شد و تنها برخی صرافی ها در سطح خیابان فردوسی معاملات خرد انجام می دادند. در نهایت روز دوشنبه، دلار با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت 4125 تومان در کف بازار به کار خود پایان داد.

دیروز قیمت دلار در اواسط روز به نرخ حواله درهم و ارزش دلار در سلیمانیه عراق نزدیک شد. این کمترین فاصله دلار بازار داخلی با رقم‌های کشورهای همسایه در روزهای گذشته بود. برخی از فعالان بازار این اتفاق را به فال نیک گرفتند و عنوان کردند که این امر می‌تواند نشانه‌ای از رسیدن دلار به نقطه اشباع قیمت باشد. در این شرایط، قیمت ممکن است در روزهای آینده نوسان کمتری را تجربه کند، مگر آنکه از کانال انتظاری جدیدی تقویت شود. در این شرایط، این دسته انتظار دارند که دلار با برخورد به سقف مقاومتی در مسیر کاهشی قرار بگیرد و دلارهایی که در روزهای گذشته خریداری شده‌اند، با هدف تبدیل به ریال به بازار بازگردند. این در حالی است که دسته دیگری باور دارند، دلار امکان دارد پس از شکستن سقف‌های مقاومتی پیشین، سقف‌های مقاومتی جدیدی را برای خود تعریف کند. در مجموع می‌توان گفت، اگر از یکسو نوسان نرخ‌های حواله در روزهای آینده اندک باشد و عرضه فیزیکی در بازار متناسب با تقاضای واقعی باشد، گزاره اول (کاهش دامنه نوسان) محتمل‌تر خواهد بود. در کنار این، روز دوشنبه اتفاقی رخ داد که می‌تواند روند قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در سومین روز هفته، صرافی‌های بانکی در کنار عرضه ارز به صرافی‌های مجاز، فروش ارز به اشخاص را به وضوح آغاز کردند.چند روز پیش اعلام شده بود که بانک‌ها برای خرید و فروش ارز به بازار وارد خواهند شد. به گفته برخی از فعالان، این امر می‌تواند مبادی جدیدی از عرضه ارز باشد و اثر روانی کمبود احتمالی میزان ارز موجودی در بازار را کمرنگ کند. روز گذشته تعدادی از صرافی‌های بانکی 5 تومان بالاتر از قیمت عرضه ارز به صرافی‌ها، به اشخاص عادی ارز عرضه کردند. عاملی که در کاهش دامنه نوسان افزایشی از میانه روز موثر بود.در این میان، در کنار بحث عرضه و تقاضا که نقش اصلی در تعیین قیمت دارد، بازارساز بهتر است که به دیپلماسی رسانه‌ای نیز توجه کند.

برچسب ها