عصر خودرو

سالی پُرنوسان در انتظار بازار طلا

عصر بازار- کارشناسان معتقدند با توجه به تقویت ارزش دلار و ریسک های سیاسی موجود، احتمالا قیمت طلا در سال ۲۰۱۷، سال پرنوسانی را تجربه خواهد کرد.

سالی پُرنوسان در انتظار بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، کارشناسان معتقدند با توجه به تقویت ارزش دلار و ریسک های سیاسی موجود، احتمالا قیمت طلا در سال 2017، سال پرنوسانی را تجربه خواهد کرد.

فلز زرد همواره به عنوان بهشتی امن برای سرمایه گذاران محسوب می شود، از این رو در هنگام بروز شوک های غیرمنتظره در بازار، معمولا قیمت طلا افزایش می یابد.

قیمت طلا در جریان وقوع بحران مالی جهانی به رقم های بالای 1900 دلار رسید و در سال 2016، پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ قیمت فلز زرد  بلافاصله افزایش یافت.

اما از ماه نوامبر به ای سو، قیمت طلا به صورت مداوم در حال کاهش بوده و از رقم 1372 دلار در ماه اوت به حدود 1133 دلار رسیده است.

این وضعیت پس از آن رخ داده که بازارهای بورس و میزان اعتماد در بازار های مالی پس از اتفاق شوکه کننده طول سال به سرعت ترمیم شده است.

به عقیده کارشناسان، با توجه به آشفتگی سیاسی در ایتالیا و در پیش بودن انتاخبات در کشورهای فرانسه و آلمان، همین الگو ممکن است در سال آینده نیز تکرار شود.

جولیان جوزپ، از موسسه کپیتال اکونومیکس پیش بینی کرده که قیمت طلا درپایان سال 2017 به 1050 دلار برسد. وی گفت: «یکی از درس های سال 2016 این است که تقاضا برای سرمایه گذاری امن حتی به دلیل شوک های مهم سیاسی نیز می تواند کاهش پیدا کند... باید بر این نکته تاکید کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هنوز در عمل اتفاق نیافتاده و هنوز ترامپ سر کار نیامده است، بنابراین هنوز باید منتظر تاثیر گذاری شوک های سال 2016 در سال 2017 نیز بود.»

با توجه به تقویت ارزش دلار که موجب گرانتر شدن کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا برای دارندگان سایر ارزها می شود، قیمت طلا ممکن است در سال 2017 همچنان تحت فشار باقی بماند.

پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش داد و پیش بینی کرد که 4 نوبت افزایش دیگر در سال 2017 اتفاق بیافتد، ارزش دلار امریکا افزایش یافت و حتی به بالاترین رقم در 14 سال گذشته رسید.

برچسب ها