عصر خودرو

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

حضور ۲۸۵۰ شرکت دانش‌بنیان در اقتصاد ایران

عصر بازار- ستاری در آیین رونمایی از بازار معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط و صندوق‌های جسورانه در فرابورس گفت: پول نفت از زمانی که وارد اقتصاد ایران شده باعث شده فضای کسب و کار تمایلی برای ایده‌پردازی و تعالی نداشته باشد.

حضور ۲۸۵۰ شرکت دانش‌بنیان در اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز در آیین رونمایی از آغاز معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و صندوق‌های جسورانه در فرابورس گفت: فضای کسب و کار در حالی نیازمند کارآفرین است، کسی که حاضر به انجام کار دولتی نشده و پول نفت نمی‌خواهد، باید هر روز برای باز نگه داشتن کرکره‌های کسب و کار خود با همه نهادهای نظارتی بجنگد.

وی افزود: محیط کسب و کار از زمانی که پول نفت به اقتصاد این کشور سرازیر شد، به حال و روزی افتاد که میلی برای ایده‌پردازی وتعالی ندارد چرا که بازدهی‌ها تا حدی است که اگر دزدی هم انجام دهیم بازدهی و سودی تا این حد در بر ندارد.

به گفته وی هم اکنون در حالی از صنعت در ایران صحبت می‌کنیم که چیزی از صنعت در خود ندارد و تنها کارخانه است،‌ زیرا ماشین‌سازی و طراحی صنعتی نشده و دانشگاه‌ها براساس این پایه ایجاد شده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با استقبال از راه‌اندازی بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) در فرابورس گفت: ایران کشوری است که تاریخ 5 هزار ساله در زمینه علم‌،تجارت،‌ تکنولوژی و آقایی بر دنیا دارد. در بازار سنتی ایران فرهنگ صندوق‌های جسورانه همواره وجود داشته و جوانانی را که در حجره‌ها به کار گرفته می‌شدند، نیز بر همین اساس صاحب کارآفرینی و کسب و کار می‌شدند و حالا این روش به شکل مدرن در حال تجربه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به لایه‌ها و بدنه رخوت‌آور سازمان‌های دولتی و انتظار جامع برای استخدام در این بدنه چند لایه عنوان کرد: برای خروج از سیستمی که باعث و بانی را مدیران دولتی بوده‌اند، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان با تعریف 80 خدمت مختلف در معافیت‌های مالی، گمرکی و حتی نظام وظیفه تعریف شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه حضور شرکت‌های دانش‌ بنیان ایجاد محیط کسب و کاری نوین است که معرف تمام شدن عصر استخدام در کارخانه‌هایی با دودکش‌های بلند است،‌ افزود: هم اکنون یک شرکت دانش‌ بنیان در یک طبق ساختمان از درآمدهای هزار میلیاردی برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون 2850 شرکت دانش‌ بنیان و هزاران استارت‌آپ در این محیط کسب و کار جدید فعالیت می‌کنند و چندین هزار جوان با قدرت فزاینده‌ای که حداکثر تا 5 سال آینده شکوفا خواهد شد، به کار مشغول‌اند. هر روز در حالی یک تجارت جدید متولد می‌شود که برخی از این شرکت‌های دانش بنیان در ظرف 5 ماه با صد برابر شدن بازدهی درآمدی برخوردار شده‌اند و در حال حاضر نیز 4 شرکت استارت آپ وجود دارد که درآمد فروش آنها به مرز 5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

ستاری با اشاره به واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی گفت: وقتی به این شرکت در زمانی که در بندرعباس ساخته می‌شد، شاهد تلاش و کوشش افرادی بودم که با نیت خالص امیدوار بودند، تا این مجتمع نقشی فزاینده در دنیا ایفا کند، اما اکنون دولت تلاش می‌کند به دلیل بدهی‌های کلان آن را به بخش خصوصی واگذار کند، به طور حتم تجارت امروز در زمینه‌های مختلف با ادبیات به روز فعالیت می‌کند و نمی‌توان روش‌های اشتباه گذشته را دنبال کند.

وی با بیان اینکه اشتغال از محیط کسب و کار ایجاد می‌شود، گفت: توقف یک کسب و کار یک خیانت است، فرهنگ جامعه باید در نگاه به کسب و کار و فعالیت‌های دانش بنیان تغییر کند، به طور حتم از طریق وام بانکی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد.

به گفته وی پایه اقتصاد دانش بنیان حضور یک انسان برخوردار از دانش است که در برابر همه تلاطم‌ها سماجت به خرج می‌دهد و در نهایت پایه‌های اقتصاد کشور را می‌سازند.

ستاری افزود: فیس‌بوک و ماکروسافت از سرمایه فیزیکی برخوردار نیستند، زیرا عصر استخدام و سرمایه فیزیکی تمام شده است. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در حالی از رشد هزار درصدی در سال برخوردار باشند که بخش‌های خصوصی باید سرمایه‌گذاری بر روی این بخش را با اهمیت بداند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌ بنیان همچون آمازون، یاهو یا فیس‌بوک در حالی پیشتازی می‌کنند که توانسته‌اند صنایع خودروسازی و نفتی را پشت سر گذارند و تا دو سال دیگر نیز همین اتفاق در اقتصاد ایران رخ خواهد داد و مطمئن هستم، با پیگیری فرهنگ حمایت از کسب و کار دانش بنیان می‌توان فرهنگ غلط اتکا به اقتصاد نفتی را از کشور بیرون انداخت.

برچسب ها