عصر خودرو

روی کار آمدن ترامپ چه تاثیری بر بازار نفت خواهد داشت؟

عصر بازار- در حالی که قرار است دونالد ترامپ در طی کمتر از یک ماه آینده وارد کاه سفید شود و اوپک با تولید کنندگان غیر عضو این سازمان بر سر کاهش تولید در سال ۲۰۱۷ به توافق رسیده است، تحلیلگران در حال بررسی تاثیرات این تحولات بر بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ هستند.

روی کار آمدن ترامپ چه تاثیری بر بازار نفت خواهد داشت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رئیس جمهور جدید آمریکا و مواضع انتخاباتی اش در زمینه دفاع از حفاری های نفتی، امیدها به یک آینده روشن برای صنعت نفت آمریکا را افزایش داده، اما باید دید که آیا این امیدها به نتایج عملی و ملموسی منجر خواهد شد یا نه. مهمترین انتصاب نفتی ترامپ در کابینه آینده، انتخاب رکس تیلرسون، مدیرعامل سابق شرکت اکسون موبیل به عنوان وزیر خارجه است. این انتصاب و همچنین توافق تولید کنندگان نفت در وین برای کاهش تولید موجب شده تا قیمت نفت در هفته های اخیر روندی افزایشی را طی کنتد. تحلیلگران پیش بینی می کنند که تیم ترامپ، بر خلاف تیم دولت اوباما، بسیاری از پروژه های خطوط لوله آمریکای شمالی را فعال کند و سرزمین های بیشتری را برای انجام حفاری های نفتی و گازی در اختیار شرکت های مختلف قرار دهد. این سیاست موجب انتفاع صنعت نفت و گاز آمریکا خواهد شد.

اما میشائیل لینچ، تحلیلگر انرژی که یک دهه در این صنعت تجربه دارد در مقاله ای به بررسی این مسئله می پردازد که سیاست های دونالد ترامپ نه تنها به صنعت انرژی آمریکا کمک نخواهد کرد، بلکه به آن صدمه نیز خواهد زد. سیاست های خصمانه وعده داده شده ترامپ در قبال چین به ویژه در زمینه اعمال تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی چینی می تواند به رشد صنعت انرژی آمریکا لطمه بزند. آمریکا سالانه حدود 500 میلیون دلار تجهیزات نفتی و حفاری از چین وارد می کند که در صورت اعمال تعرفه های وارداتی بر این کالاها، قیمت تمام شده آنها در آمریکا بالا خواهد رفت و واردات از کشورهای دیگر نیز گرانتر تمام خواهد شد. از این رو لینچ استدلال می کند که «با وضع تعرفه های گمرکی بر لوله های فولادی چینی که هدف از آن تقویت کارخانجات فولاد و معدن کاری زغال سنگ در آمریکاست، فعالیت های حفاری در خشکی گرانتر خواهد شد.» وی همچنین اضافه می کند که در صورتی که ترامپ به حمایت دولت فدرال از انرژی های تجدید پذیر خاتمه دهد، ممکن است به کاهش فرصت های شغلی در بخش انرژی منجر شود که در تعارض با وعده های انتخاباتی وی خواهد بود.

در ارتباط با در اختیار گذاشتن سرزمین های متعلق به دولت فدرال برای حفاری های نفتی و گازی، باید گفت که مسئله زمین موضوع مهمی نیست که شرکت های نفتی با آن مواجه اند، بلکه مسئله اصلی قیمت نفت است. در طی ماه های اخیر با تقویت قیمت نفت و بهبود چشم انداز قیمت ها، تعداد سکوهای حفاری در آمریکا به طور مداوم افزایش یافته است. اما تداوم این روند افزایش قیمت در آینده، بستگی به سرنوشت توافق کاهش تولید میان تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک خواهد داشت. باید دید که آیا تولید کنندگان به توافق کاهش تولید پایبند می مانند یا نه.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرده، روابط نزدیک تیلرسون، وزیر امور خارجه ترامپ به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آمریکاست که می تواند منجر به لغو تحریم های روسیه توسط آمریکا شود. این مسئله می تواند فشارها بر مسکو را کاهش دهد و این کشور را به تولید نفت بیشتر ترغیب نماید.

برچسب ها