عصر خودرو

حمایت لاریجانی از حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای خوراک پتروشیمی

عصر بازار- رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی چند روز قبل مجلس، توضیحاتی درباره مصوبه جنجالی کمیسیون تلفیق مجلس درباره قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها ارائه داد و خواستار حذف این مصوبه شد.

حمایت لاریجانی از حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای خوراک پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بنا بر گفت‌وگوی فارس با چند نفر از نمایندگان مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه غیرعلنی مجلس در تاریخ شنبه 4 دی ماه، توضیحاتی درباره مصوبه جنجالی کمیسیون تلفیق درباره قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها (ماده 53) ارائه داد و خواستار حذف این مصوبه شد. همچنین رئیس مجلس ساعاتی بعد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور یافت و در این جلسه هم که یکی از موضوعات آن، بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه بود، توضیحاتی درباره این مصوبه جنجالی این کمیسیون ارائه داد و بر دیدگاه خود درباره این مصوبه تاکید کرد.

کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، شاخص های جدیدی برای قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در قالب بند «الف» ماده 53 تعیین کرده است که به معنای ابطال فرمول 10 ساله وزارت نفت در این زمینه بر مبنای قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بازگشت مجدد رانت عظیم خوراک گاز این واحدها است. همچنین اجرای این مصوبه برای دولت، بار مالی سنگینی دارد.

با توجه به تغییر دیدگاه رئیس مجلس درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در زمینه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها، احتمال حذف ماده 53 گزارش این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس به شدت افزایش یافته است زیرا ورود کمیسیون تلفیق مجلس به موضوع قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها، به درخواست ایشان صورت گرفته بود. لاریجانی در پنجمین جلسه عمومی شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران در تاریخ 24 آبان ماه با اشاره به قیمت بالای خوراک پتروشیمی‌ها در کشور گفته بود: «کسانی که می‌خواهند در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند قطعا افقی بیش از 10 سال را دارند که باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از یک فرمول خاصی برخوردار باشد. درکمیسیون تلفیق گفته‌ام یک فرمول ثابت برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تعیین کند».

گفتنی است حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفتگوی ویژه خبری 1 دی ماه، با اشاره به حضور در جلسه‌ای به ریاست لاریجانی و با حضور مرکز پژوهش‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تعدادی از وزرا و وزارتخانه‌ها و بعضی از کارشناسان درباره موارد دارای بار مالی برای دولت در گزارش این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه، گفته بود: «از وقتی که این ماده مرتبط با خوراک پتروشیمی‌ها در کمیسیون مصوب شد بنده وجدانم خیلی راحت نبود؛ اینکه 88 هزار میلیارد تومان پول خرج شود، اگر بتواند توسعه را رقم زند، اصلا مهم نیست و هیچ اشکالی ندارد اما بنده حس کردم این مصوبه خیلی با مذاق برنامه ششم جور در نمی‌آید. لذا امروز صبح که جلسه داشتیم گفتم من خودم در صحن مجلس پیشنهاد می‌دهم که این ماده حذف شود و همه هم در آن جلسه موافقت کردند از جمله دولت و قرار شد جای دیگری درباره این موضوع برنامه ریزی ‌کنیم».

برچسب ها