عصر خودرو

هشدار نسبت به افزایش عرضه سکه‌های تقلبی + راه‌های شناسایی

عصر بازار- در حالیکه عمده سکه‌های موجود در بازار به صورت بسته‌بندی و وکیوم شده توسط صرافی‌ها و طلافروشی‌ها فروخته می‌شود، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تاکید کرد که هیچ دستورالعملی مبنی بر فروش سکه به صورت وکیوم شده وجود ندارد و بسته‌بندی سکه‌ها لزوما به معنی اصل بودن آن‌ها نیست.

هشدار نسبت به افزایش عرضه سکه‌های تقلبی + راه‌های شناسایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فروش و عرضه سکه‌ به صورت بسته بندی و وکیوم شده از جمله راهکارهایی بود طی چند سال اخیر برای شناسایی اصل از تقلبی بودن آنها ارائه شد تا به معنای شناسنامه سکه تلقی شود و خریداران بر اساس اعتبار نام آن‌ها و مشخص بودن هویت این سکه‌ها با اطمینان بیشتری نسبت به خرید سکه اقدام کنند و خیالشان از بابت اصل بودن سکه راحت‌ شود.

با این وجود به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار سکه، نمی‌توان به صرف بسته بندی و وکیوم بودن سکه‌ها به اصل بودن آن‌ها اطمینان کرد، چرا که برخی افراد خارج از ضرابخانه‌های رسمی بانک مرکزی به شکل حرفه‌ای اقدام به ضرب سکه تقلبی می‌کنند؛ به گونه‌ای که اکثر خریداران قادر به تشخیص تقلبی بودن آن‌ها نیستند.

از این جهت برخی کارشناسان معتقدند که باید هنگام خرید، سکه را از بسته بندی آن خارج کرد و وزن آن را سنجید تا نسبت به اصل بودن آن اطمینان حاصل شود.

"وکیوم"، نشانه اصل بودن سکه نیست

در این زمینه محمد کشتی آرای - رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که هیچ دستورالعملی مبنی بر اینکه سکه‌ها باید به صورت وکیوم شده به فروش برسند، وجود ندارد.

به گفته وی، سکه‌های وکیوم و بسته بندی شده یک ابتکار خصوصی مربوط به خود واحدهاست اما از نظر اتحادیه طلا و جواهر، هم فروشندگان و هم خریداران باید به عینه سکه را مورد اطمینان قرار دهند، مگر آنکه بسته بندی آن مورد تایید اتحادیه قرار گرفته و دارای هولوگرام باشد.

کشتی‌آرای تصریح کرد که این روزها جعل سکه‌های وکیوم و بسته بندی زیاد شده است؛ بنابراین نمی‌توان صرفا به وکیوم بودن سکه‌ها اتکا کرد و آن را مبنایی برای اصل یا تقلبی بودن سکه قرار داد. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین گفت که ترجیح این است که سکه‌ها به صورت باز و بدون بسته بندی عرضه شوند تا قابل کنترل باشند.

به گفته وی، خریداران نمی‌توانند اصل یا تقلبی بودن بسته‌بندی و وکیوم‌های سکه‌ها را تشخیص دهند و تنها راهکار این است سکه را از جایی بخرند که نسبت به آن مطمئن هستند.

برچسب ها